Första reach stackern med hybriddrift
Med denna världsnyhet kommer man kunna minska bränsleförbrukningen och utsläppen med minst 30 procent samtidigt som man får bättre prestanda när det gäller acceleration och snabbare respons, vilket i sin tur leder till ökad produktivitiet.- Reach stackern drivs av elmotorer som alla kan verka regenerativt, säger Anders Nilsson, teknisk direktör i Konecranes. Den energi som regenereras från bromsning och sänkning av last lagras för senare återanvändning. Detta resulterar i en betydande minskning av dieselförbrukning och miljöpåverkan. Samtidigt är produktiviteten ökad i form av snabbare respons och högre acceleration.Den nya reach stackern testas just nu i Helsingborgs hamns containerterminal.- Vårt goda samarbete med Konecranes resulterar löpande i förbättringar av funktioner på våra befintliga truckar och det är med stor entusiasm som vi nu testar den nya reach stackern med hybriddrift, säger Mats Fernebrand, servicechef i Helsingborgs Hamn.Konecranes är en världsledande koncern av lyftföretag. Koncernen tillhandahåller lyftutrustning och service som bidrar till att produktiviteten ökar inom många olika branscher. Företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors och har mer än 12 000 anställda på 609 orter i 50 olika länder.Helsingborgs hamn är en containerspecialist som har gods- och persontransporter som viktiga delar av sin verksamhet. Hamnen hanterar över 350 000 TEU varje år och är Sveriges näst största containerhamn.Helsingborgs hamn använder redan i dag ett tiotal Konecranes reach stackers för att koppla samman sjö- och järnvägstransporterna.