23948sdkhjf

Förbränningsmotorn fortsatt stark

Nya och effektivare versioner av den mer än 100 år gamla förbränningsmotorn ligger högst upp på listan när fordonsindustrin planerar investeringar de närmaste åren. Det visar KPMG:s studie.

Alternativ motorteknik i all ära, men det är fortfarande den gamla Otto-motorn som gäller. Det framgår av en färsk studie från KPMG, som även visar hur SUV-trenden slår igenom i Kina och andra tillväxtmarknader samtidigt som bilköparna i västvärlden efterfrågar mindre bilar.I årets stora KPMG-rapport om fordonsindustrin ger 200 högt uppsatta chefer på fordonstillverkare och större underleverantörer i 31 länder sin syn på framtiden. KPMG Global Automotive Executive Survey 2013 visar att 42 procent av de tillfrågade kommer att lägga mest F&U-pengar på att göra den traditionella förbränningsmotorn ännu mer effektiv, medan endast 13 procent anger att de kommer att investera mest i altenativa motorer under de kommande sex åren. – Fordonsindustrin räknar med att förbränningsmotorn kommer att finnas med i bilden i många år framöver. Övergången till nya typer av motorer ser ut att gå långsammare än många räknat med. Dessutom finns det ingen entydig enskild alternativ motorteknik som ser ut att bli vinnare. De stora fordonstillverkarna tvingas därför parallellt utveckla flera olika tekniker, något få av dem egentligen har råd med, säger Björn Hallin, branschansvarig för fordonssektorn på KPMG.Studien visar även att det är lägre bränslekostnader snarare än klimathänsyn som ligger bakom intresset för snålare bilmotorer. God bränsleekonomi rankas som den viktigaste aspekten vid bilköpet medan miljöhänsyn, som var den näst viktigaste faktorn vid fjolårets undersökning, nu har tappat i betydelse och ligger först på fjärde plats.När det gäller olika bilmodeller väntas den snabbt framväxande medelklassen i Kina och andra tillväxtmarknader att fortsätta driva på efterfrågan på stora bilar. Hela 66 procent av bilcheferna på tillväxtmarknader som exempelvis Kina och Brasilien tror att efterfrågan på SUV-ar kommer att öka fram till 2018, medan bara 39 procent av branschkollegerna i västvärlden har samma uppfattning. När det gäller småbilar är förhållandena de omvända, här är det främst bilcheferna i västvärlden som tror mest på ökad tillväxt.– I USA och Europa kommer bilarna troligtvis att bli mindre medan utvecklingen på tillväxtmarknaderna går i motsatt riktning. På sikt kommer det vara mindre naturligt att stora bilar tillverkas i exempelvis Europa och småbilar i Asien, säger Björn Hallin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078