23948sdkhjf

Fartyget som skonar miljön

Forskare vid Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm har tagit fram det nya fartyget Cargoxpress, vars miljöpåverkan ligger 12 procent lägre jämfört med godstransportmed lastbil. Jämför man med konventionella fartyg ger CargoXpress 16 procent lägre utsläpp.

Resultatet från den ekonomiska analysen och miljöpåverkansbedömningen som tre KTH-forskare gjort visar att det finns klara fördelar med att transportera gods med det nya CargoXpress-fartyget jämfört med lastbil eller konventionella fartyg. Det är genom att använda innovativa koncept och teknologier samteffektiv av- och pålastning i hamnarna som det nya fartyget kan erbjudanödvändig transportkapacitet med lägre bränsleförbrukning.– Syftet med forskningen har varit att förenkla lasttransport, framför allt i södra Europa. Vi tycker att vi har mycket lastbilar här i Sverige, men i södra Europa är det än värre. Syftet är också att i framtiden kunna nyttja hamnar som idag inte är möjliga att använda. Dagens fartyg kräver nämligen olika typer av kranar som inte alltid finns tillgängliga i små och medelstora hamnar. Det är också därför som det sitter en kran på fartyget, säger Anna Hedlund-Åström.Kostnadsanalysen och miljöpåverkan har utgått från befintliga transportrutter där Cargoxpress jämförts med alternativen, konventionella containerfartyg och vägtransport med lastbil. För att möjliggöra jämförelser mellan dessa transportslag har dörr till dörr har transportscenarier utformats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078