Globalt fokus framgångsrecept
Internationell handel och samarbete mellan olika länder har blivit en viktig drivkraft för små och medelstora företag, kallade SMF, att nå framgång enligt en djupgående och omfattande studie gjord av IHS och DHL Express.Den makroekonomiska analysen och studien av 410 vd:ar på små och medelstora företag (SMF) i länder som ingår i G7 och BRICM¹, visar att de företag som bedriver handel med internationella marknader har dubbelt så stor chans att bli framgångsrik jämfört med företag som enbart är verksamma på den inhemska marknaden². Studien visar att 26 procent av de SMF som handlar internationellt har överträffat sin marknad, i motsats till bara 13 procent av dem med endast verksamhet i sitt hemland. Små och medelstora företag menar att de viktigaste fördelarna med det internationella utbytet är tillgången till alla nya marknader samt möjligheten att utnyttja ny kunskap och teknik som särskiljer deras produkter eller tjänster. Undersökningen visar också en allt snabbare globalisering och ett skarpare internationellt fokus bland mindre företag. SMF som grundades under de senaste fem åren är mer sannolik att ha en internationell verksamhet än äldre småföretag, trots att de har haft mindre tid på sig att utöka sin verksamhet. Utmärkande var att majoriteten av alla SMF som hade utökat sin verksamhet under de senaste tre åren också planerar att öka exportandelen i sin omsättning under de kommande tre åren, trots det osäkra ekonomiska läget.Studien belyser dock att bristande infrastruktur begränsar konkurrenskraften genom att minska företagens effektivitet, och att SMF måste arbeta hårdare för att övervinna infrastrukturens ineffektivitet, särskilt jämfört med stora företag med större resurser. Den största farhågan för SMF när det kommer till internationell handel är bristen på tillgänglig information på utländska marknader, höga tullavgifter och svårigheten att etablera kontakt med utländska partners och en internationell kundbas. De flesta av de högpresterande SMF identifierad i undersökningen har över 50 personer anställda, vilket understryker vikten av resurser för att övervinna hinder för internationell tillväxt. Ett annat intressant fynd i studien är att SMF från industriländer ligger efter de företag från tillväxtländer när det kommer till internationaliseringen av sin verksamhet. Detta beror på att industriländer fortfarande har en betydligt högre konsumtion per invånare än tillväxtländer, vilket motiverar SMF från BRICM att göra affärer internationellt. Det innebär att företagen från G7 står inför en stor utmaning att utveckla sin internationella verksamhet då maktbalansen oundvikligen skiftar österut. Avsevärt är att SMF från BRICM lägger större tonvikt på logistik som en positiv inverkan på deras internationella verksamhet än sina motsvarigheter i G7, vilket tyder på att de förlitar sig mer på effektiva transporter och tullprocesser för att övervinna hinder gällande infrastrukturen, men också att de ser logistiktjänster som en konkurrensfördel för sin verksamhet.– Det starka sambandet mellan förbättrade affärsresultat och gränsöverskridande handel tyder på att det finns en tydlig fördel för små och medelstora företag att bli globala. Som världsledande inom internationella expressleveranser, stödjer vi bestämt uppfattningen att internationell handel skapar enormt värde för SMF. Det öppnar inte bara upp nya marknader för deras produkter och tjänster, men ger dem också tillgång till bästa praxis och innovationer. Kanske mest påtagligt är att konkurrera internationellt tvingar dem att vässa sina egna interna verksamheter och processer, vilket gynnar både deras verksamhet på sin inhemska marknad och utomlands, säger Ken Allen, global vd på DHL Express. Han fortsätter:– Det finns helt klart fortfarande några hinder som återstår för små företag med globala ambitioner, men vi är glada att se att fler och fler SMF ser på den fantastiska möjlighet som den internationella handeln utgör. Vårt existensberättigande som ett globalt logistikföretag är att göra denna process mer effektiv, och vi kommer att fortsätta att anpassa våra tjänster och lösningar för att hjälpa små och medelstora företag att växa och konkurrera på den globala marknaden.Slutligen, trots det betydande bidrag som små och medelstora företag ger till arbetskraft och mervärde för en ekonomi, finns det en verklig brist på tillförlitlig och aktuell information om SMF på en land-för-land basis. – Denna brist på information är i sig en begränsning för små och medelstora företag, eftersom det begränsar företagens möjligheter att organisera sig och lägga fram sitt ärende kring trovärdiga uppgifter, i grund och botten att ha en “röst”. Det är helt klart en möjlighet för beslutsfattare, men även för stora företag, att stödja denna sektor som ett sätt att skapa fler arbetstillfällen, tillföra mervärde och öka exportintäkterna genom att utveckla anpassade lösningar för att hjälpa små och medelstora företag att växa, säger Dick Buttigieg, vd på IHS.