Ökar last skonar väg
Snart rullar en ST-bil, en ny typ av timmerbil som kan ta tolv extra ton timmer, ut i de småländska skogarna.– För det otränade ögat är det ingen skillnad mellan en ST-bil och en vanlig timmerbil. Men för den som tar en noggrannare titt så har en ST-bil två axlar extra och väger 74 ton istället för 60 ton, säger Jeanette Edlund, projektledare för ETTdemo på Sveaskog.Först ut är Smålandsregionen där en ST-bil snart ska börja rulla på skogsvägarna för att kunna transportera mer timmer än tidigare. Utöver den ökade lastkapaciteten, som kommer av ytterligare två axlar och större lastutrymme, så sänks även transportens bränsleförbrukning per transporterat ton. Fordonet är även utrustat med bland annat CTI – central tyre inflation – ett verktyg för att kunna höja och sänka lufttrycket i däcken vilket ökar framkomligheten på mindre bäriga vägar.– Med mer timmer minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med så mycket som 8 procent. På samma gång kan vi minska antalet timmerbilar ute på vägen med upp emot 10 procent, säger Jeanette Edlund.Vill få lagändringMålet med det femåriga projektet är att få fram data gällande mark- och däckslitage, bränsleförbrukning, trafiksäkerhet och antal transporter för att jämföra ST-bilen med en vanlig timmerbil.– Vi vill få till en lagändring för att få köra med 74 ton utan dispens, och genom att ta fram data som visar på fördelarna med ST-bil hoppas vi kunna få till det. Det är ett väldigt roligt projekt som tar ett stort steg framåt i logistikutvecklingen och konkurrenskraften. Detta är även en del av att nå våra mål om att sänka våra koldioxidutsläpp och minska antalet transporter, säger Jeanette Edlund.Projektet med ST-bilen startar så fort Sveaskog fått dispens från Trafikverket för att köra med 74 ton och beräknas pågå till 2017, förhoppningen är då att köpa in fler ST-bilar.