23948sdkhjf

Längre lastbilar minskar bränsleförbrukningen

TNT Express vill minska bränsleförbrukningen och har börjat använda25-meters lastbilar på sträckan mellan Helsingborg och tyskaPuttgarden. Varje 25-meters lastbil består av en dragbil, en trailer,samt ett växelflak och ersätter tre lastbilar.

Lösningen är ett effektivt alternativ till de tre lastbilar som tidigare användes på den 200 kilometer långa sträckan. Andra fördelar, utöver kostnadsbesparingar, är bättre allokering av utrusning och chaufförer som kan återvända hem oftare. Transfertider och servicenivåer är oförändrade.Före januari 2013 var företagets lastbilar med gods till Norge och Sverige tvungna att köra hela vägen från Arnhem (Nederländerna) och Hannover (Tyskland) till Helsingborg som är den primära hubben för Norden. Fordonen och deras chaufförer tog färjan i Puttgarden innan de fortsatte norrut mot Helsingborg - en 13 timmar lång enkelresa från Arnhem. Idag stannar de i Puttgarden, byter trailer och växelflak med 25-meters lastbilarna från Helsingborg för att sedan kunna återvända till hemmabaserna.Idag har de flesta EUländer begränsat längden på lastbilsfordon till max 18,75 meter. De skandinaviska länderna har dock historiskt sätt tillåtit fordonslängder upp till 25,25 meter. Nederländerna har genomfört en rad lyckade försök med så kallade ”längre och tyngre fordon” sedan år 2000.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064