Green Cargo spår tillväxt när svaveldirektivet införs
Green Cargo framhåller att man kan utöka trafiken med drygt 13 miljoner ton per år eller cirka 15 extra godståg per dygn från Norrland till södra Sverige. Det kommer att vara tunga tåg som dras med två eller tre lok vardera. Green Cargo kan optimera sina lok- och personalresurser ytterligare och därför är det tillgängligheten på spåren som kommer att begränsa Green Cargo. Green Cargo är dock övertygade om att man kan uppnå ovanstående utökningar genom att bättre utnyttja spår där det i dagsläget finns ledig kapacitet. Green Cargo kan också bättre utnyttja trafiken över dygnet samt genom att utnyttja successiva tåglägen. Green Cargo har argumenterat för successiva tåglägen gentemot Trafikverket och utnyttjar redan i dag successiva tåglägen vilket ger ett bättre utnyttjande av befintlig infrastruktur. – Företag inom såväl stål- som skogsbranschen har redan kontaktat oss, säger Richard Kirchner, försäljningschef på Green Cargo. De kör testtransporter och har börjat säkra kapacitet för ökade tågtransporter med oss från Norrland och långt ned på kontinenten. Möjlig export kan gå ut via Öresundsbron eller färjor i Skåne eller via Göteborgs hamn eller andra hamnar på västkusten. Vilka transportmöjligheter ut från Sverige som Green Cargo kan erbjuda beror på kundönskemål och möjliga volymer. Med successiva tåglägen menas att Trafikverket planerar tåglägen (tidtabeller) på månadsbasis och inte årsbasis. Det innebär att tågoperatörer inte bokar upp allt de möjligtvis kan komma att behöva under ett helt år utan det finns i stället möjlighet att med kortare varsel få ytterligare tåglägen. Successiva tåglägen skulle öka både flexibilitet och kapacitet i den svenska järnvägen.