23948sdkhjf

Plockade fel för 2,7 miljoner

En rapport från Intermec visar att distributionscentraler förlorar i genomsnitt nästan 2,7 miljoner kronor per år på grund av felplock. Nästan tre fjärdedelar tror att en ökad automatisering inomdistributionscentralen skulle få störst effekt för att öka lönsamheten. 

Siffran kommer från den internationella undersökningen "Dolda kostnader". Intermecs undersökning omfattar 250 distributionschefer på företag i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland och visar att den genomsnittliga kostnaden för varje felplock är ungefär 151 kronor. Plocknoggrannhet var enligt de intervjuade distributionscheferna mindre än 97 procent. Att uppnå produktivitet och noggrannhet är avgörande för att öka företagens vinstmarginaler. Därför använder 59 procent av cheferna begreppet ”den perfekta ordern”, för att identifiera förbättringsområden. Bland de företag som nyligen genomfört en översyn av arbetsflödesprocessen ansåg 47 procent av de tillfrågade att plockning var ett viktigt område och där samtidigt kostnaden enklast kan minskas. För de som mäter enligt ”den perfekta ordern” var möjligheten att öka företagets besparingar tydliga, och kompletta leveranser ansågs som den lönsammaste åtgärden av 43 procent av de tillfrågade.Mer än två tredjedelar av cheferna, 68 procent, tror att de anställdas mobilitet och flexibilitet är nyckeln till att förbättra lönsamheten. RFID är en av de växande tekniktrenderna som 52 procent av detillfrågade använder i sin distributionscentral. Tyskland stod för denhögsta andelen med 60 procent. Nästan en fjärdedel, eller 24 procent,använder röststyrning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062