23948sdkhjf

Ny Polenorder för Bombardier

Bombardier får ytterligare order på ERTMS signalsystem i Polen – den nya affären är värd 8 miljoner euro och gäller järnvägslinjen  Legnica-Wroclaw-Opole.

Bombardier Rail Control Solutions har fått en beställning på ett ERTMS-system till järnvägslinjen Legnica-Wroclaw-Opole i den så kallade E30-korridoren i Polen. Detta är den andra order som Bombardier mottagit i landet hittills i år och den tredje avseende ERTMS nivå 2. Projektet syftar bland annat till att möjliggöra interoperabilitet, det vill säga att även tågoperatörer från andra länder ska kunna trafikera linjen, och beställningen är värd motsvarande 8 miljoner euro. Installationen kommer att ske under 26 månader och knyter an till sektionen Legnica-Wegliniec-Bielawa-Dolna i E30-korridoren där Bombardier är i färd med att leverera den första installationen av ERTMS nivå 2. I januari 2013 mottog Bombardier en order värd motsvarande 53 miljoner euro avseende ERTMS för sträckan Warszawa-Gdynia i den så kallade E65-korridoren.– Vår beställningsvolym växer stadigt och den här ordern är ännu ett bevis på den globalt erkända kvaliteten i våra ERTMS-lösningar och vår erfarenhet av att genomföra projekt i Polen. Bombardiers innovativa teknologi ger möjlighet till snabbare och effektivare transporter i Polen och över hela Europa, säger Peter Cedervall, President Rail Control Solutions, Bombardier Transportation.Bombardier är den ledande leverantören på den polska marknaden och har installerat ett stort antal Interflo 200-system och svarar även för ERTMS pilotprogrammet i Polen. Bombardiers systemlösningar är i drift eller under leverans till över 2 500 rälsfordon och längs 15 000 kilometer järnväg i 16 länder. Interflo 450 nivå 2 har varit i drift på kinesiska höghastighetsbanor sedan 2009 och nyligen erhölls driftstillstånd för kommersiell drift på linjen Amsterdam-Utrecht, en av de mest trafikerade i Europa. Sveriges första projekt inom ERTMS nivå 2 var Botniabanan som togs i drift 2010. Tekniken har också installerats i Kroatien, Tyskland, Korea, Schweiz, Spanien och Taiwan. Ytterligare projekt är under levereras till Algeriet och Polen och omfattande ramavtal har slutits i Sverige och Norge.Under det gångna året har Bombardier Rail Control Solutions slutlevererat projekt i bland annat Sverige (Ådalsbanan, Kiruna nya järnväg och BanaVäg i Väst), Ryssland (där Bombardiers joint venture under 2012 driftsatte en installation vid den tvåhundrade stationen) och Kina (tunnelbanelinje i Tianjin). En stororder värd motsvarande 71 miljoner euro erhölls i Malaysia avseende signalsystem för en ny pendeltågslinje i Kuala Lumpur.Bombardier Rail Control Solutions har 3 000 anställda och sin globala affärsledning i Stockholm. Forskning och utveckling sker i huvudsak i Sverige, i nära samverkan med Trafikverket och kunder över hela världen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094