23948sdkhjf

Exklusivt: Dinotrans vd förklarar filippinsk förarrekrytering

- Vårt mål är inte att hitta billig arbetskraft. Det finns det nog av i Europa. Målet är att finna duktiga medarbetare som kan medverka till att Dinotrans levererar en god kvalitet på transporter.

Det säger svensken Staffan Resare, CEO/vd i det stora lettiska dragbilsåkeriet SIA Dinotrans i en exklusiv intervju till Transport & Logistik iDag/Transportnet med anledning av att Dinotrans nu rekryterat ett betydande antal filippinska lastbilsförare för trailertransporter i Skandinvaien och övriga Europa vilket Transport & Logistik iDag/Transportnet nyligen har rapporterat om.- Trots att vi ständigt annonserar efter nya chaufförer i Lettland så får vi inga sökanden som motsvarar våra krav. Vi har valt att anställa filippinska lastbilsförare för att kunna tillgodose våra kunders krav.Staffan Resare förklarar för Transport & Logistik iDag/Transportnet att SIA Dinotrans är ett lettiskt åkeri som utför internationella transporter över hela Europa.- För att kunna utveckla denna verksamhet söker vi nya medarbetare, säger han. Som i de flesta andra EU-länder så är det väldigt få unga människor som söker sig till yrket som lastbilschaufför.För att kunna tillgodose sina kunders krav på kvalitet har Dinotrans valt att anställa chaufförer från Filippinerna. Staffan Resare är av uppfattningen att många medier drar förhastade slutsatser om Dinotrans målsättning med sitt val av filippinska chaufförer.- Vårt mål är inte att hitta billig arbetskraft, säger han. Det finns det nog av i Europa. Målet är att finna duktiga medarbetare som kan medverka till att Dinotrans levererar en god kvalitet på transporter.Staffan Resare förklarar att nettoersättningen för lastbilsförare i Europa-trafik ligger mellan 1 400 och 2 000 euro per månad, det vill säga mellan motsvarande cirka 12 000 och 17 000 kronor per månad.- Detta gäller för samtliga chaufförer i Dinotrans och antagligen även för de flesta åkerier med motsvarande transportverksamhet, säger han. Också våra tyska chaufförer som är anställda i Tyskland av vårt tyska bolag ligger på denna nivå. Dinotrans rekryterar all personal från Filippinerna under överinseende av filippinska myndigheter som ställer krav på båda parter, vilket också medför en trygghet för båda parter. Mottagandet av våra nya medarbetare från våra kunder är mycket positivt.Nyhetsartikeln här nedan publicerades på Transportnet den 17 februari och är Transport & Logistik iDag/Transportnets första artikel om Dinotrans rekrytering av filippinska lastbilsförare.Dinotrans värvar filippinska förare för trailertrafik i EuropaEtt av norra Europas och Baltikums större dragbilsåkerier, Dinotrans, med svensken Staffan Resare som CEO och ägare i koncernen, bemannar nu ett betydande antal av åkeriets sammanlagt 260 dragbilar med ett hundratal filippinska lastbilsförare. Det framgår dels av information från Dinotrans via sociala medier, dels via platsannons från ett filippinskt bemanningsbolag som Transport & Logistik iDag/Transportnet tagit del av.Enligt vad Transport & Logistik iDag/Transportnet erfar innebär det lägre arbetskraftskostnader för Dinotrans att använda filippinska förare jämfört med att som i dag använda sig av främst förare från Baltikum och från andra länder i östra Europa.De filippinska förarna har enligt vad Transport & Logistik iDag/Transportnet nu flugits in till Tyskland och Skandinavien från Filippinerna efter att det filippinska bemanningsbolagets första rekryteringsprocess i samråd med uppdragsgivaren Dinotrans börjar bli klar. Hösten 2012 gav Dinotrans det filippinska bemanningsbolaget STB-DJL Human Link, Inc i uppdrag att rekrytera filippinska lastbilsförare för att bemanna Dinotrans dragbilar för trailertransporter i Europa. Av platsannonsen framgår att Dinotrans är ett av de ledande dragbilsåkerierna i Europa med en flotta på 260 dragbilar och som erbjuder dragbilstransporter för speditörer och logistikbolag i Skandinavien och Västeuropa. Av platsannonsen framgår vidare att STB-DJL är ett licensierat bemanningsbolag som exklusivt har kontrakterats av Dinotrans SIA för att rekrytera lastbilsförare för trailertransporter att arbeta för Dinotrans.Kvalifikationer för uppdraget är behörighet att köra tung lastbil med tungt släp och att man ska ha minst tre års erfarenhet av lastbilsföraryrket. Sökandena ska ha en ålder mellan 24 och 39 år för att underlätta för förlängt antal anställningsår i Dinotrans. Förarna måste kunna engelska både när det gäller tal och skrift. Sökanden ska minst ha fullgjord gymnasieutbildning, helst fullgjord högskoleutbildning. De sökande ska vidare ha god hälsa utan någon drogrelaterad belastningshistorik. För att få anställning krävs vidare att förarna ska vara ansvarsfulla, ha en positiv inställning och vara produktiva.Förare som söker jobb hos Dinotrans via det filippinska bemanningsbolaget som är 29 år eller över måste ha god erfarenhet av transporter med minst en av följande trailertyper: kyl-/frystrailer, tanktrailer, kapelltrailer, skåptrailer eller flaktrailer. Yngre förare som söker jobb hos Dinotrans kommer att få genomgå en speciell utbildning.Det filippinska bemanningsbolaget informerar om att förare med rätt kvalifikationer kommer att ha möjlighet att arbeta i ett av de ledande dragbilsåkerierna i Europa, det vill säga Dinotrans, som är underleverantör till några ev de ledande internationella speditions- och logistikbolagen, bland andra DHL, DB Schenker och Agility.Det filippinska bemanningsbolaget upplyser även om att man som förare i Dinotrans får möjlighet att trafikera hela Europa i varierande transportuppdrag och i varierande länder. Man får som förare möjlighet att köra nya dragbilsmodeller som exempelvis Volvo FH med manuell eller halvautomatisk växellåda utrustade med ombordenheter för GPS och datorkommunikation.Av platsannonsen framgår att arbetstiden för lastbilsförare är strikt reglerad till maximalt 45 timmar per vecka och som mest 9 timmar per dag och att dragbilarna som används har digital färdskrivare.Det filippinska bemanningsbolaget informerar även om att Dinotrans har nolltolerans när det gäller alkohol och att förarna erbjuds 4 veckors betald semester per år.Alla förare måste till en början genomgå en fyraveckors introduktionsutbildning.Det filippinska bemanningsbolaget upplyser om att tidigare anställningar som omfattar transportuppdrag för internationella bolag är en merit. Även erfarenhet av att köra europeiska lastbilsmodeller som Volvo, Mercedes, MAN och Scania är en merit. Det är också viktigt att förarna snabbt lär sig tidsplanering och sparsam körning och att det finns incitament för förarna om man uppnår goda resultat inom dessa båda områden.Det filippinska bemanningsbolag som Dinotrans har anlitat – STB-DJL Human Link, Inc – är ett internationellt verksamt bemanningsbolag med stor och mångårig erfarenhet av att förmedla kvalificerad filippinsk arbetskraft inom ett stort antal branscher för arbete i andra länder. STP-DJL Human Link, Inc. har under ett antal år förmedlat arbetskraft till länder som Korea, Saudiarabien, Oman, Bahrain, Taiwan, Hong Kong, Brunei, Qatar, Malaysia, Thailand, Libyen, Kuwait, Dubai, Abu Dhabi, Kanada, Angola och Madagaskar.Sedan 1991 har bolaget förmedlat arbetskraft till länder i Asien, Mellanöstern, Sydafrika och Nordamerika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078