Första elvägen – i Växjö?
Posten, Svenska Elvägar och Projektengagemang vill testa tekniken bakom elektrisk drift av tunga lastbilar, ”trådlastbilar”. Det kan då bli aktuellt att bygga en demonstrationssträcka i befintlig trafikmiljö i Växjö kommun.– Växjö kommun har som mål att vara fossilbränslefri kommun 2030. Detta är ett sätt att minska CO2-utsläppen från vägtransporter kraftigt i framtiden, säger Per Schöldberg (C) kommunalråd.En tänkbar demonstrationssträcka för elektrifiering är från trafikplats Öjaby och cirka 1 km. norrut utmed del av väg 30 vid Postens terminal vid flygplatsen och cirka 1 km västerut från trafikplatsen på väg 25/27 i båda körriktningarna på berörda sträckor. På sträckan kommer man i så fall att placera kontaktledningar över körbanan som Postens lastbilar, utrustade med nyutvecklade aktiva och intelligenta strömavtagare, kan ansluta till. Elvägar innebär både minskad miljöpåverkan och mindre energianvändning eftersom elmotorn är betydligt mer effektiv än förbränningsmotorn.Projektet ”Elektriska Vägar” drivs av Svenska Elvägar och Projektengagemang. Projektet har stöd av Energimyndigheten och PostNord samt Växjö kommun.