23948sdkhjf

E-handeln fortsätter ta mark

Under 2012 har e-handeln haft den största tillväxten sedan 2008. Tillväxten för helårethamnade på 14 procent, vilket innebär en total omsättning på 31,6miljarder kronor, enligt e-barometern, som Posten ger ut i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. Trots att handeln i övrigt haft det knackigt.

E-handeln fortsätter att ta andelar av den totaladetaljhandelsmarknaden vars tillväxt endast låg på 2,1 procent underfjolåret. Nio av tio svenskar har någon gång handlat på nätet ochnästan tre av tio e-handlar varje månad. Det svenskarna helst köper vianätet är fortfarande hemelektronik och kläder, men fler och fler vågarsig även på att beställa hem mer skrymmande produkter som möbler ochsportartiklar. Sport/fritid och heminredning/möbler är också desnabbast växande branscherna, en utveckling som spås fortsätta under2013.– Den drivande faktorn bakom utvecklingen av e-handeln är konsumenten.Konsumenterna väljer att näthandla för att det är billigt, enkelt ochsmidigt. Utbud och leveranstider är också avgörande faktorer för ettköp, medan det till exempel i en vanlig matbutik är viktigast med lägetför att köpet ska bli av. Leveranssätt kommer att spela en ännu meravgörande roll i framtiden. Snabba leveranser direkt hem till postlådaneller till lättillgängliga utlämningsställen, gynnar e-handeln ochdriver tillväxten, säger Arne Anderson, e-handelsexpert på Posten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063