Deutsche Post/DHL infriar förväntningarna
Deutsche Post DHL, världens ledande post- och logistikföretag ser tillbaka på ett framgångsrikt 2012. Koncernens omsättning ökade med 5,1 procent till 55,5 miljarder euro under året. Ökningen återspeglar till stor del DHL:s exceptionella marknadsposition i tillväxtregioner, speciellt i Asien. Företaget, som finns i mer än 220 länder och territorier världen över, genererar nu cirka 70 procent av sin omsättning utanför Tyskland. Samtidigt fortsätter MAIL-divisionen, med sin mycket framgångsrika paketverksamhet, att dra nytta av den snabba e-handelstillväxten. Den utmärkta positionen som koncernen och dess divisioner har på de mest dynamiska marknaderna ledde också till en stark förbättring av bolagets lönsamhet förra året.Rörelseresultatet på 2,67 miljarder euro slutade inom det prognostiserade spannet på 2,6 till 2,7 miljarder euro, vilket är mer än 9 procent högre än föregående års nivå. Koncernens nettoresultat steg med ungefär 500 miljoner euro till 1,66 miljarder euro 2012.- Med vår starka prestation 2012 så har vi nått en ny milstolpe i Strategy 2015, säger Frank Appel, CEO i Deutsche Post/DHL. Under förra året har vi gjort stora framsteg på en resa som ibland varit långt från enkel. Och vi levererade det vi lovat – till nytta för våra kunder, medarbetare och aktieägare.Under 2013 förväntar sig koncernen att världsekonomin skapar måttlig tillväxt, där tillväxttakten bör öka under senare delen av året. Bolaget förutspår en motsvarande trend avseende ökade intäkter, särskilt inom DHL-divisionerna. EBIT beräknas öka till mellan 2,7 och 2,95 miljarder euro. Bolaget är även fortsättningsvis optimistiskt och förväntar en fortsatt positiv resultattrend även bortom 2013.