23948sdkhjf

Siemens och Scania i nytt samarbete

Scania och Siemens inleder ett samarbete som innebär att Sverige kan bli först i världen med eldrivna lastfordon och elvägar för kommersiellt bruk. Tekniken innebär integrering av Siemens teknik för strömförsörjning av fordon med Scanias kunnande om elektrifiering av drivlinor i lastbilar och bussar.

Siemens har arbetat med teknik för så kallade elvägar, (eHighway), under en längre tid, där fordon med en elektrifierad drivlina får kraft från luftledningar via en så kallad pantograf, strömavtagare, på taket. I arbetet med att vidareutveckla konceptet ingår man nu ett partnerskap med Scania som sedan lång tid utforskat möjligheten med elektrifiering av drivlinan i bussar och lastbilar. Redan under förra året i Almedalen på Gotland visade de båda bolagen upp hur en ellastbil kan komma att se ut då Sverige ses som en högaktuell testmarknad för elvägar. Nu fördjupas samarbetet med avsikt att vidareutveckla tekniken och ta fram ellastbilar för kommersiellt bruk. Elvägen, eHighway, är ett komplement till järnväg och ett viktigt bidrag för att nå målet om en fossiloberoende transportsektor 2030.

– Sveriges mål om fossilfria tunga transporter samt tillgången till fossilfri el gör att det politiska klimatet för den här typen av teknik känns positivt i Sverige. Trafikverket har också genom sin rapport förra våren visat att de ser över möjligheterna till olika testområden. Det gör Sverige till en mycket intressant marknad för oss. Tillsammans med Scania tar vi nu ett stort kliv framåt för att kunna leverera en färdig produkt, säger Göran Persson chef för Infrastructure and Cities på Siemens.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109