Världens största fartyg anlöper Göteborgs hamn
Kapaciteten ligger på 18.000 tjugo fots containers (teu), och är det första fartyget av tjugo som kommer att levereras under en tvåårsperiod. Triple-E fartygen kommer att trafikera rutten Asien-Europa som har direktanlöp till och från Göteborg. Med ny design kommer fartyget att ge miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat är det utrustat med ett kraftigt expanderat hålrum, vilket innebär att fartyget kan lasta 2.500 containers mer än Emma Maersk.
– Att miljö och minskade CO2 utsläpp står i fokus när man designat Triple-E fartygen är något vi är mycket stolta över, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maersk Line. Fartyget kommer att släppa ut 50 procent mindre CO2 än snittet på fartygen på Europa-Asien rutten. När det inte längre är i drift, kommer allt material att kunna återanvändas tack vare ett koncept som vi kallar cradle-to-cradle passport. Det är ett dokument som detaljerat beskriver allt material på fartyget, för att kunna återvinnas så effektivt som möjligt säger Christian Juul-Nyholm.
Fem fartyg ska levereras under 2013. För att kunna hantera infasningen på Fjärran Östern-Europa rutten kommer de initialt utnyttjas för en kapacitet på runt 14.200 teus, för att vara i fas med de nuvarande fartygen som trafikerar direktanlöpet på Fjärran Östern – Göteborg idag. Det innebär att kapacitetsökningen på marknaden blir minimal under den närmaste perioden.