Hamnarna byggs ut för växande Stockholm
Under 2012 nådde passagerarvolymerna rekordnivåer med drygt 12 miljoner passagerare. Godsvolymerna slutade på drygt 8 miljoner ton, vilket är något lägre än föregående år. Rorogodset står för nedgången medan container har ökat markant med nya kunder som MSC, som är ett av världens största containerrederier. Även hamnen som fastighetsägare och hyresvärd visar positiva siffror, med en vakansgrad på historiskt låga 1,6 procent.
– Nya kunder till Stockholm och hamnen, samt satsningar från befintliga kunder såsom exempelvis Viking Lines nya fartyg M/S Grace gör att vi ser ljust på framtiden. Vår förmåga att klara även en lågkonjunktur är stärkt av detta, säger finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin.
Under 2012 har också viktiga och stora infrastrukturprojekt tagit stora kliv framåt. Detta arbete innebär de största förändringarna av hamnarna i Stockholm på över 100 år. Investeringarna på hamnen görs för att anpassa infrastruktur och stad till de behov som det växande Stockholms har.
– I juni sätter vi spaden i marken för att börja ombyggnaden av Värtahamnen, en avgörande del i byggandet av den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden. Här växer stad och hamn sida vid sida, säger finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin.
Utbyggnaden av Kapellskärs hamn kan komma igång när miljötillståndet är klart. Utbygganden gör det möjligt att möta marknadens behov av befintliga och framtida volymer samt fartygsstorlekar.
– Stockholms hamnar klassas som Europas ledande inom miljöområdet och vi prioriterar arbetet för att utvecklingen och driften av våra hamnar sker på ett hållbart sätt. Därför är det positivt att Stockholms Hamnar från och med 2012 hållbarhetsredovisar sin verksamhet, säger Helena Bonnier, ordförande i Stockholms Hamnar.