"Tidsvinster undervärderas i godstransportkalkyler"
En promemoria om ”Godstransporter och samhällsekonomiska kalkyler” har nu utarbetats av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) på uppdrag av Näringslivets Transportråd och Skogsindustrierna. Promemorian beskriver problemen som finns med samhällsekonomiska kalkyler för godstransportprojekt och att nyttan av tillförlitliga godstransporter inte kommer fram i kalkylmodellerna. Studien visar att dagens tillämpning av samhällsekonomiska kalkyler uppvisar brister gällande godstransporter. Dagens sätt att genomföra samhällsekonomiska kalkyler på godstransportområdet görs inte på ett heltäckande och transparent sätt. Problemet består i att alla relevanta nyttor för näringslivet relaterade till tidsvinster och förbättrad tillförlitlighet eller andra kostnadsbesparingar inte inkluderas på ett adekvat sätt i kalkylerna. Problem är särskilt stort för järnvägstransporter som kännetecknas av stora tillförlitlighetsproblem. Ett annat problem är att systemeffekter inte beaktas på ett riktigt sätt.
Begreppet tillförlitlighet handlar i grund och botten om att man ska kunna lita på att transporterna går som planerat. Det är viktigt för godstransporter, då företag i allt större utsträckning bygger upp logistiksystem där problem med tillförlitlighet kan få stora spridningseffekter. Ofta diskuteras ett redundant och robust infrastruktursystem i samband med tillförlitlighet. I studien används dessa begrepp synonymt. I slutändan avser de synonyma begreppen att fånga hur företagen litar på infrastrukturen och vågar utlova leveranser till sina kunder. Detta är av stor vikt på en konkurrensutsatt marknad.
Den övergripande bilden enligt studien från VTI är att forskningen och utvecklingen på området värdering av godstransportrelaterade nyttor är ”plottrig” och att det finns lite kontinuitet. Många projekt startar ”på ny kula” utan att besvära sig om att kartlägga tidigare studier. Trafikverkets nuvarande strategi med samordnade pilotprojekt är därför lovande.
Studien från VTI är genomförd som en kartläggning av hur godstransporter behandlas i dagens samhällsekonomiska kalkyler, vilka forsknings- och utvecklingsprojekt (FoU) som genomförs och vad författarna bedömer som är en lämplig väg framåt.