23948sdkhjf

Grönt ljus för Varbergstunneln

På torsdagen, den 21 mars, beslutade regeringen att ge tillåtlighet för utbyggnad av Västkustbanan till dubbelspår i tunnel genom Varberg.

Regeringsbeslutet innebär att Trafikverket nu kan starta processen med att utarbeta en järnvägsplan. Samtidigt ska Varbergs kommun påbörja arbetet med att ta fram detaljplaner för berört område.
– Det nuvarande cirka 7 kilometer långa enkelspåret mellan Varbergs station och Hamra är en flaskhals för trafiken på Västkustbanan, säger Håkan Wennerström, regionchef på Trafikverket. Vi är glada över att vi har fått det viktiga beslutet från regeringen så att vi nu kan fortsätta planeringen för den kommande utbyggnaden.
Västkustbanan mellan Göteborg och Lund är en av de viktigare järnvägarna i det svenska järnvägsnätet. Delen genom Varberg är den återstående etapp som krävs för ett sammanhängande dubbelspår genom Halland.
– I Varberg är vi idag nöjda med regeringens beslut, säger Jörgen Warborn, kommunstyrelsens ordförande i Varbergs kommun. Långsiktigt har det, både för staden och kommunen som helhet, mycket stor betydelse att vi nu kan fortsätta stadsplaneringen med inriktningen av en centralt belägen station och i anslutning till det utveckling av stadsbebyggelse.
Syftet med det planerade dubbelspåret är att skapa ett snabbt, effektivt och miljövänligt transportmedel och att bidra till en långsiktigt hållbar utveckling i regionen. Miljön i Varbergs centrum förbättras, då den befintliga järnvägen utgör en barriär mellan bebyggelse och havet samt även skapar bullerproblem. Vid ombyggnaden försvinner barriären samtidigt som stora centrala ytor frigörs för en stadsutbyggnad.
Preliminär byggstart 2019. Byggtid 4-5 år. Projektet medfinansieras av både Varbergs kommun och Region Halland, därtill bidrar Jernhusen till finansiering av stationen. Totalkostnad: 2,9 miljarder (2009 års prisnivå).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063