Betong bättre än asfalt?
Då slitaget generellt är lägre på betong skulle man kunna förvänta sig att även bildningen av inandningsbara slitagepartiklar (PM10) är lägre. En pilotstudie på befintlig beläggning på E4 utanför Uppsala indikerade att denna hypotes kunde stämma. För att undersöka detta vidare har VTI studerat såväl slitage som bildning av inandningsbara partiklar från en betongbeläggning och en betongbeläggning med inblandad titandioxid (TiOmix) samt från en referensasfalt under kontrollerade förhållanden i VTI:s provvägsmaskin. En inte oviktig detalj är dock att betongvägen är dyrare att anlägga.
Resultaten visar att partikelbildningen var högre från betongen än från asfalten, trots lägre slitage. Grundämnesanalys visar att inandningsbara slitagepartiklar från betong innehåller betydligt mer kalcium än de från asfalt, vilket tyder på att cementen i betongen är en viktig partikelkälla. Denna hypotes styrks även av att slitagepartiklar från TiOmix innehåller betydligt mer titan än från betong och asfalt.
Ultrafina partiklar emitteras i mindre omfattning från betong och TiOmix än från asfalt. Dessa partiklars bildningssätt är oklart, men är kopplade till förekomsten av dubbar i däcken. En hypotes är att partiklarna bildas i kontakten mellan bitumen och dubbar, men denna har inte kunnat styrkas i försöken.
Det finns fortsatt oklarheter kring partikelemissioner från betongbeläggningar, till exempel rörande skillnaderna mellan resultat från fält- och laboratoriestudier och effekterna på emissioner av ultrafina partiklar, som bör utredas vidare.