Transport tar till stridsåtgärder
Transport varslar idag, måndag, om stridsåtgärder. Förhandlingarna rörande transportavtalet och miljöarbetareavtalet strandade den 4 april efter att Transport valt att lämna förhandlingsbordet. Varsel inom transportavtalet är omfattande och innebär i praktiken att man stänger merparten av den viktiga fjärrtrafiken i Sverige. Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportgruppen överväger nu hur varslet ska besvaras och kommer under dagen att återkomma i frågan.
– Transports varsel är utformat för att slå hårt mot åkerier och terminaler. Detta kommer att leda till stora störningar för kunder inom industri och handel. Dessutom kommer det att drabba företagen och i förlängningen medarbetarna hårt, konstaterar Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportgruppen.
Biltrafikens Arbetsgivareförbund har erbjudit Transport ett avtal i linje med det märke som etablerats på arbetsmarknaden – ett avtal omfattande 38 månader med en löneökning motsvarande vad industrin och flera andra förbund valt att acceptera. Transport har ställt krav om ett ettårigt avtal med långt större löneökningar.
– Transports varsel är ett medvetet angrepp på den svenska modellen för lönebildning. Vi ser en uppenbar risk att vi går tillbaka till den situation som rådde under 70- och 80-talen. En huggsexornas tid med skenande inflation, bristande konkurrenskraft och uteblivna reallöneökningar, säger Peter Jeppsson.
Transportavtalet mellan BA och Transport omfattar sammanlagt 7 124 företag, 37 096 förare och 4 572 terminalarbetare. Antal tjänstemän på företagen är totalt 13 010. Miljöarbetareavtalet mellan BA och Transport omfattar sammanlagt 149 företag 4 645 och renhållningsarbetare. Antalet tjänstemän i de till BA anslutna företagen är 1 363, totalt har företagen 5 826 anställda.