23948sdkhjf

Genomförandeavtal på väg för Förbifart Stockholm

Stockholms stad och Trafikverket tecknar genomförandeavtal för Förbifart Stockholm. Det är ännu ett led i stadens arbete att få till stånd en byggstart. Beslut om avtal tas vid trafik- och renhållningsnämndens och exploateringsnämndens respektive sammanträden den 18 april.
Samma dag fattar även stadsbyggnadsnämnden beslut om de 12 detaljplaner som berör Förbifart Stockholm inom stadens kommungränser.

– Förbifart Stockholm är för vår växande stad och för regionen i sin helhet, säger Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ordförande och finansborgarråd i Stockholms stad. Med en befolkningsökning i länet på 35 000 – 40 000 per år krävs såväl nya vägar som nya spår och förbifarten behövs för ökad framkomlighet och tillgång till arbetsplatser i hela Stockholm. Nära 200 000 pendlar mellan södra och norra delarna och Stockholm behöver bättre kommunikationer.

Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad, framhåller att framkomligheten i trafiken är en viktig fråga för Stockholm och stockholmarna. - Förbifart Stockholm är en viktig del i detta arbete eftersom den innebär att trafik som inte ska till city, till exempel varuleveranser till de norra delarna av regionen, inte behöver ta vägen genom staden, säger hon. Genomförandeavtalet för Förbifart Stockholm visar stockholmarna att arbetet är prioriterat och fortsätter enligt plan.

Beslut om detaljplanerna och genomförandeavtalet väntas fattas av kommunfullmäktige den 10 juni 2013.

Avtalet i korthet:
Inför utbyggnaden av Förbifart Stockholm har ett förslag till genomförandeavtal upprättats mellan Stockholms stad och Trafikverket. Avtalet avser den del av projektet som är belägen inom stadens gränser. Utbyggnaden, som Trafikverket genomför med stöd av arbetsplan, baseras på stadens detaljplaner.

Staden svarar för utgifter för egen personal som deltar vid förhandlingar, möten, granskningar, samt för arbete med inlösen av mark och dylikt. Investeringsutgifterna för detta bedöms till totalt cirka 48 miljoner kronor, fördelat på cirka 40 miljoner kronor för trafikkontoret och cirka 8 miljoner kronor för exploateringskontoret. De ekonomiska riskerna för staden i projektet bedöms som skäligen begränsade.

När projektet är klart tar trafik- och renhållningsnämnden över nya gator och anläggningar till ett värde av cirka 120 miljoner kronor i Skärholmen, Vinsta, Hjulsta, och Akalla. Tillsammans med stadens utgifter för egen personal om cirka 48 miljoner kronor motsvarar detta ett anläggningsvärde av cirka 168 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094