23948sdkhjf

Göteborgs Hamn inleder spanskt samarbete

Mellan Spanien och Sverige fraktas varje år 2,3 miljoner ton gods, varav hälften i dag transporteras sjövägen. Nu går Skandinaviens största hamn, Göteborgs Hamn, och Spaniens fjärde största hamn, Bilbao Hamn, ihop i ett nytt samarbete. Syftet är att flytta över mer gods från väg till sjö.
Den 10 april inledde Göteborgs Hamn och Bilbao Hamn ett strategiskt samarbete. Tillsammans ska man öka mängden gods som transporteras till sjöss istället för på vägarna. Varje år fraktas cirka 2,3 miljoner ton gods mellan Spanien och Sverige. Av dessa transporteras 1,2 miljoner ton via det europeiska vägnätet.

– Ungefär hälften av allt gods som transporteras mellan Spanien och Sverige rullar idag på vägarna, säger Jacob Minnhagen som jobbar med affärsutveckling på Göteborgs Hamn AB. Vår ambition är att styra över mer gods till sjöfarten som har en stor potential att avlasta vägarna.

En omfördelning av transporter från lastbil till sjöfart skulle medföra en rad fördelar för miljön, till exempel minskade koldioxidutsläpp och minskad belastning på vägnätet. Sjöfart är tillsammans med tåg det mest energieffektiva sättet att transportera stora godsmängder.

– 1,2 miljoner ton gods transporteras på vägarna mellan Sverige och Spanien varje år, säger Asier Atutxa Zalduegi, styrelseordförande för Bilbao Hamn. Att flytta över dessa volymer till sjöss är en stor marknadsmöjlighet för våra två hamnar.

Från Spanien fraktas stora mängder frukt och grönsaker till Sverige. På export från Sverige går framförallt papper, trävaror och stål till Spanien.
I dagsläget går två containerlinjer varje vecka mellan Göteborg och Bilbao. Förutom linjerna till Bilbao går det även linjer till Gijon, Lissabon och Leixoes på den Iberiska halvön, från Göteborgs Hamn.

– Tillsammans med våra 25 tågpendlar till och från orter runt om i Sverige och Norge har vi ett starkt erbjudande som kan ersätta lastbilstransporter från Spanien, säger Jacob Minnhagen. Tågpendlarna rullar rakt in i hamnen och godset lastas snabbt på fartyg för export vidare ut i Europa och världen, eller omvänt från fartygen till tågen som får direkt ut till inlandsterminalerna. Nu hoppas vi att fler företag får upp ögonen för vårt erbjudande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11