23948sdkhjf

Regeringen positiv till Kvarkenansökan

Den EU-ansökan om Kvarken Link som lämnats in av Umeå kommun, Vasa stad och deras partners stöds av regeringen. Projektets mål är en hållbar transportlösning för gods och passagerare med en helt ny färja.

– Jag är mycket nöjd att den svenska regeringen ställer sig bakom ansökan, säger Anders Ågren (M), kommunstyrelsens förste vice ordförande i Umeå. Under det senaste året har det pågått ett intensivt arbete för att påverka våra nationella företrädare. Tidigare är det bara den finska staten som tydligt sett vikten av Kvarken-förbindelsen. Med dagens beslut har vi även med oss den svenska staten.

Syftet med Kvarken Link är att förkorta transportsträckan mellan Umeå och Vasa som en länk i ett större öst-västligt system. En färja färdas 80 km över Kvarken, och med tillräcklig kapacitet kan den ersätta de transporter som nu går den 800 km långa vägen runt Bottenviken.
De uppenbara miljövinsterna förstärks av att den nya färjan kommer att drivas av flytande naturgas (LNG), och kortare transporter sparar förstås också både tid och pengar. Andra positiva effekter av en effektiv vattenlänk är regional utveckling, ökat utbyte mellan en rad länder från Norge och österut samt ekonomisk tillväxt. En färja med hög kapacitet blir ett viktigt komplement till Botniabanan och en del av Bottniska korridoren.
Den aktuella ansökan, som efter regeringens godkännande nu går vidare för EU:s handläggning, gäller för projektets Fas 1. Den omfattar bland annat olika analyser och planering av infrastruktur i hamnarna, och totalkostnaden är beräknad till omkring 200 miljoner kronor. EU bidrar enligt ansökan med drygt 70 miljoner kronor.

I projektets nästa fas ingår byggande av både färja och hamnanläggningar, och totalkostnaden är cirka 700 miljoner kronor. För detta lämnas en separat EU-ansökan in under 2014.

Utöver Umeå kommun, Vasa stad och deras gemensamma bolag NLC Ferry Ab Oy ingår 15 andra partners i projektet, bland andra Region Västerbotten, Sjöfartsverket, SSAB, Komatsu Forest, Volvo Lastvagnar, SCA Transforest, Wärtsilä och Det Norske Veritas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078