Vill stoppa utflaggning till Färöarna
I tidningen Sjömannen hängs nio svenska rederier ut för att de flaggat ut till Färöarna. Totalt äger de 30 fartyg och tidningen belyser att de flaggar ut för att slippa betala bolagsskatt eller sociala avgifter i Sverige.
– Den färöiska flaggan som svenska rederier väljer att flagga ut till, är klassad som en bekvämlighetsflagg. Det innebär att vi har fartyg med verksamhet i Sverige vars ägare varken betalar bolagsskatt eller följer de svenska kollektivavtalen, säger Kenny Reinhold, avdelningsordförande för SEKO sjöfolk, som står bakom tidningen.
I november 2011 förklarade ITF Färöarnas internationella fartygsregister (FAS) för bekvämlighetsflagg (FOC, Flag of Convenience). Det innebär att avtalsrätten för de anställda ombord ligger hos det land där fartygets ägande finns, vilket gör det möjligt att kringgå nationella lagar och regler.
I dag har FAS ett 30-tal fartyg med koppling till svenska rederier, vars verksamhet i huvudsak bedrivs från Sverige. På Färöarna finns en vd på deltid, löneadministration och en brevlåda. I bolagens styrelser sitter flera svenskar, samma personer som i rederiledningen i Sverige.
– Det verkar finnas ett fönster som står på vid gavel i skattelagstiftningen. Vi måste täppa till det här fönstret och sätta järngaller på det. Det ska inte vara möjligt att driva svensk sjöfart på Färöarna från ett fast driftställe i Sverige, säger Peter Skoglund.
Tidningen hävdar att följande nio svenska rederier har aktiva bolag registrerade på Färöarna: Furetank Rederi, Erik Thun, Donsö Bunkerservice, Vinga Ship Management, MMT Group, OljOla, Svitzer Sverige, Berndtssons Rederi, Svenska OrientLinien Intressenter.