Ny kod för säkring av gods på väg
IMO/ILO/UNECE Guidelines for Packing of Cargo Transport Units (CTUs) är de internationella riktlinjerna för lastsäkring vid sjötransport. Arbete med att revidera detta dokument samt att stärka dess status från en Guideline till en mer teknisk Code of Practice som även ska omfatta landsvägs- och järnvägstransport har pågått sedan 2011.
Koden kommer att bli det internationella rättesnöret vad gäller kontroll av lastning och säkring av gods i lastbärare och kommer att användas av t.ex. svenska Kustbevakningen och tyska Wasserschutzpolizei. Det är därför av stor betydelse att säkra och rimliga krav fastställs i koden.
– I samband med revideringsarbetet har samförstånd rått i expertgruppen och till stora delar har vi från svensk sida fått gehör för i stort sett alla av våra önskemål när det gäller dimensionering av lastsäkringsarrangemang”, säger Peter Andersson från MariTerm som deltagit i arbetet. Dock har ännu inte enighet nåtts kring hur beddningsarrangemang under koncentrerade laster, så som coils, i ISO-containers skall dimensioneras. Utformandet av detta avsnitt i koden har därför hänskjutits till IMO:s underkommitté DSC:s möte i London i september 2013.
I princip föreligger två olika förslag för hur styrkan i containergolv skall beaktas. Det ena förslaget företräds av Tyskland samt representanter för rederierna och utgår från att containern endast kan bära sin maxlast om denna är helt jämnt fördelad över hela golvytan. Det andra förslaget, som företräds av Sverige, Finland, Belgien och Slovakien, utgår från att en container, som är byggd enligt den internationella containerstandarden ISO 1496, till följd av övriga styrkekrav i standarden, utöver tillåten belastning av golvet, har en större böjstyvhet.
Skillnaden i beddningsarrangemang för koncentrerade laster enligt de två förslagen blir i de flesta fall mycket stora, vilket illustreras i exemplet nedan för en 25 tons coil i en trävagga.
Skillnaden i kostnad för erforderligt beddningsmaterial enligt de två olika förslagen kan för ett enda stålverk bli upp till 5 miljoner kronor per år. Till detta kommer kostnader för ökad arbetstid. Det är således mycket pengar som står på spel för svensk stålindustri.
För att fastställa rimliga krav på dimensioner på trä- och stålbalkar som skall användas för att fördela vikten av koncentrerade laster över en erforderlig golvyta i standardiserade containers och flak genomförs för närvarande banbrytande svenskt forskningsarbete inom projektet BEACON (Bedding Arrangements in Containers). Arbetet genomförs i huvudsak av MariTerm AB på uppdrag av Transportstyrelsen samt avsändare och transportörer av stålprodukter i form av Outokumpu, Sandvik, CoilTainer och Global Steel & Logistics (GSL). Arbetet bedrivs i nära samarbete med Universitetet i Zilina i Slovakien och Universitetet KaHo Sint-Lieven i Belgien.
Forskningsarbetet omfattar såväl teoretiska analyser och beräkningar som belastningsprov med containers, och praktiska prov har under april månad genomförts på Outokumpu i Avesta och i Helsingborgs Hamn.
På Outokumpu genomfördes avancerade belastningsprov i två dagar under ledning av Mats Olsson. Outokumpu stod för testmaterial och hanteringspersonal medan personal från Universitetet i Zilina och MariTerm AB med avancerade laserinstrument mätte utböjningen i golvet före, under och efter proven. Såväl en tämligen ny 20-fots container från Maersk Line som en något äldre 40-fotare från Textainer provades. Vid dessa tester provades i första hand hur tvärbalkarna i containergolvet kan samverka med träreglar av olika dimensioner placerade i längd- respektive tvärled i containern.
Containerna lastades med slabs och coils med varierande vikter upp till lite drygt 40 ton utan att det i något fall uppstod permanenta deformationer, vilket innebär att containerna inte blivit överbelastade. De praktiska proven har verifierats i en finitaelement-modell som Universitetet KaHo Sint-Lieven tagit fram.
Proven på Outokumpu gick mycket bra, och den ansvarige för projektet, Sven Sökjer-Petersen från MariTerm, är mycket nöjd med resultaten som uppnåddes liksom med hjälpen och engagemanget på stålverket.