Vill reservera biobränslen för diesel
Sveriges Åkeriföretag deklarerar att all inblandning av biodrivmedel ska koncentreras till diesel som i bristsituationer bör prioriteras till tunga fordon. Det ska inte användas för att spä ut bensin.
Det är ett remissvar på en promemoria från Näringsdepartementet med förslag om ökade krav på mer inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Näringsdepartementets promemoria föreslår att en kvotplikt ska införas som innebär att bränslebolagen blir skyldiga att öka andelen biobränsle som blandas in i bensin och diesel.
Sedan lång tid råder ett underskott av diesel och överskott av bensin inom europeisk raffinaderiverksamhet. För svenskt vidkommande har obalansen varit mindre påtaglig då personbilsparken, till skillnad mot den europeiska, haft en övervikt av bensinbilar. I dag är dock trenden i nybilsförsäljningen en stigande andel dieselbilar vilket innebär en ökad press mot raffinaderiindustrin. Situationen förvärras sedan när hårdare regler för sjöfartens utsläpp av svavel träder i kraft år 2015. Stora delar av sjöfarten i svenska vatten tvingas då använda diesel istället för tjockolja. Situationen förvärras än mer av stöd till bränslet E85 som spär på överskottet av bensin.