BDX växer stort inom järnvägsentreprenad
Luleå-baserade BDX har, genom affärsområde Rail, vunnit anbudsgivningen att riva, och återvinna delar av, Kiruna C. Uppdraget vanns i konkurrens med tre andra större aktörer.
- Självklart är det en fjäder i hatten för oss att vi på allvar kan utmana de specialiserade järnvägsentreprenadföretagen, säger han. Vi är en relativt liten aktör men med gedigen kunskapsbas hos alla som är anställda hos oss, det är en av våra konkurrensfördelar.
Kiruna C ska rivas då bangården ligger inom LKAB:s deformationsområde. Befintlig järnväg inom området rivs i sin helhet med cirka 5 000 meter spår som ska demonteras. Anläggningen för bana/spår, el, kontaktledning, signal och tele utgår och ska demonteras.
- Vissa delar av materialet ska sedan återanvändas inom projektet ”Kiruna ny järnväg”, säger Robert Eriksson. Andra delar går till Trafikverkets upplag i Nässjö. Det är ett roligt och spännande projekt eftersom det är ett steg i att vara med och bygga "nya" Kiruna.
Projektet består även i att bygga 500 meter nytt spår samt inläggning av två växlar med tillhörande el och signalarbeten.
Projektet ska vara klart för slutbesiktning i slutet av oktober 2013.
BDX har, genom affärsområde Rail, dessutom fått uppdraget att uppgradera järnvägsspåren i Luleå hamn.
Varje år omsätts mer än sju miljoner ton gods, i huvudsak bulkgods i Luleå hamn. Det gör Luleå till en av Sveriges fem största hamnar och Sveriges största hamn för torrt bulkgods. Trots isbeläggning från januari till maj så är hamnen öppen och i full drift året om.
För att öka möjligheten till större godsflöde till och från hamnen ska 1 100 meter spår uppgraderas till STAX 30 ton. I arbetet ingår även byte/inläggning av tre växlar, markarbeten, nya diken, dräneringar samt brunnar.
Projektet ska vara klart för slutbesiktning i slutet av september 2013.
Utöver detta har BDX av Trafikverket erhållit uppdraget att utföra bangårdsförlängning, markarbeten och förberedande EST-arbeten, i Rensjön 3 mil norr om Kiruna.
Trafikeringskraven längs den 50 mil långa Malmbanan ökar då både längre och tyngre tåg i framtiden kommer att trafikera banan. Eftersom Malmbanan är enkelspårig har bangårdarna en central roll för att trafikeringen ska kunna ske med god kapacitet.
I det aktuella projektet ska Rensjöns bangård norr om Kiruna förlängas för att klara möten med 750 m långa tåg med en axellast (STAX) på upp till 30 ton. Det innebär att befintlig bankropp för spår 2 förlängs söderut med cirka 360 meter och att det byggs en ny bankropp för tredje mötesspår (ca 855 m långt) samt ett sidospår/repspår (ca 175 m långt).
Dessutom ska en ny serviceväg anläggas utmed hela bangården och i södra änden anläggs en vändplan och parkering. Vägen passerar över spåret och ansluts sedan mot E10. Ett flertal nya vägtrummor, förlängningar av befintliga trummor samt fungerande avvattning längs bangården ska anläggas och två bantrummor ska åtgärdas med relining.
Projektet innebär också att:
Befintlig renflyttningsled i södra bangårdsänden ska flyttas söder om det nya växelläget.
En ny vägskyddsanläggning med helbommar och ljussignaler byggs där den nya vägen passerar över spåret.
Telearbeten med nyförläggning av huvudoptokabel över hela bangården, inklusive skarvar och inmätning, ska utföras.
Projektet skall vara färdigställt 30 september i år.