23948sdkhjf

”PostNords expansion är ingen lek med skattemedel”

PostNord tar inte emot några skattemedel, utan agerar på en konkurrensutsatt marknad. Det framhåller Per Ljungberg, presschef i PostNord, med anledning av Transport & Logistik iDag/Transportnets chefredaktörs, Anders Karlsson, ledare om nordiska postkoncerners förvärv av privata åkerier och speditörer.
– Jag inser att Anders Karlsson inte själv tar ställning, utan att han refererar till ”kritiska röster”, men som läsare är det lätt att få intrycket att de som framför dessa röster har rätt när det PostNord och kostnader för skattebetalarna, säger Per Ljungberg. PostNord genererar dessutom vinst och bidrar därmed positivt till svenska och danska statens kassa.

Här nedan är Anders Karlssons ledare från senaste utgåvan av Transport & Logistik iDag:

En lek med skattepengar eller smart samhällsplanering
Sedan hösten 2012 och fram till i dag har PostNord (den svensk-danska gemensamägda post- och logistikkoncernen) och Bring (Posten Norge) förvärvat privata åkerier, speditionsbolag och transportförmedlingsverksamheter med en sammanlagd omsättning på mellan 4 och 5 miljarder kronor per år.
Därmed fortsätter de nordiska post- och logistikkoncernernas förvärv av privata åkerier och speditionsbolag i Sverige, Norge och Danmark. Några sådana exempel är PostNord som hösten 2012 förvärvade norska Harlem Transport med en omsättning på 300 miljoner kronor per år. Något senare under hösten 2012 blev det klart att Bring/Posten Norge förvärvade Ekdahls Åkeri med säte i Malmö och med en omsättning på 640 miljoner kronor per år.
Och nu under våren 2013 blev det klart att PostNord förvärvar verksamheter i Norrland av Västerbotten-baserade Bilfrakt Bothnia med en omsättning på cirka en miljard kronor per år. Denna affär är synnerligen intressant, bland annat eftersom PostNord genom detta förvärv får ett fäste inom kyl- och fryslogistik – ett område man hittills inte varit lika aktiv inom. Däremot har Bring/Posten Norge sedan tidigare en stark ställning inom detta område.
Nu under våren 2013 blev det dessutom klart att Bring/Posten Norge förvärvar cirka en tredjedel av aktierna i Danske Fragtmaend med en omsättning på cirka 2 miljarder kronor per år. Bring/Posten Norge har som målsättning att förvärva hela bolaget.
En gemensam nämnare i samtliga dessa förvärv är att samtliga uppköpta bolag har en gedigen kundstock, kompetenta medarbetare och ett inarbetat nätverk. Förvärven får i vissa fall följdeffekter för vissa hittillsvarande samarbetspartner till de förvärvade bolagen, som kan innebära att befintliga samarbeten kan upphöra.
Kritiska röster gör gällande att det kan vara ”en lek med skattepengar” när statliga affärsdrivande koncerner expanderar på det sätt som sker inom transport- och logistiksektorn. Och nämner till exempel SAS som exempel på att transportverksamheter i första hand bör lämnas till marknadens privata affärsdrivande krafter. De positiva rösterna ser en viktighet i att de egna länderna har en stark infrastruktur och ett transportnät som kan se landets behov och främja riktningen på konkurrenskraften i samarbete med berörda myndigheter och storföretag.
Även om det finns tydliga regelverk om hur statliga nordiska affärsdrivande koncerner ska utöva sin verksamhet och även om det råder marknadsmässiga förhållanden, är det viktigt att allt går till på rätt sätt.
Fortsättning följer när det gäller de nordiska post- och logistikkoncernernas förvärv av privata bolag. Såväl PostNord som Bring/Posten Norge har tydligt deklarerat att de var för sig ska växa genom ytterligare förvärv.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078