Marieholmstunneln börjar byggas
På torsdag tas det första spadtaget för Marieholmsförbindelsen i Göteborg. Förbindelsen ska minska trafiken genom Tingstadstunneln och sårbarheten i Göteborgs vägtrafiksystem, bidra till ett mer robust järnvägssystem och förenkla för mer godstrafik på järnväg.
Det blir infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och generaldirektör Gunnar Malm vid Trafikverket som tar det första spadtaget.
Marieholmstunneln är en cirka 500 meter lång, ny vägförbindelse under Göta älv. Den ska vara klar att trafikera 2020 och kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. Marieholmstunneln är en del av det Västsvenska paketet. Förberedande arbeten påbörjas under våren 2013, huvudentreprenaden startar 2014.
Södra Marieholmsbron är en järnvägsförbindelse över Göta älv. Den ska stå klar 2017 och finansieras av statliga medel samt genom medfinansiering från Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Volvo och Göteborgs Hamn.