Transportindustriförbundet sågar cabotagestudie
Transportindustriförbundet kritiserar nu den cabotagestudie och den så kallade ”cabotage-appen” som lansertas av en forskare vid Lunds universitet och som benämns cabotagestudien.
Enligt uppgifter från upphovsgivaren till studien är syftet att kartlägga omfattningen av cabotagetrafiken i Sverige samt att kvantifiera de miljömässiga och ekonomiska effekterna av cabotagetrafik.
Då insamlandet av data sker genom att all trafik med utlandsregistrerade fordon registreras som ”cabotage” innebär det att även internationell trafik eller kombitrafik registreras som ”cabotage” utan att trafiken är en cabotage-transport. Siffrorna kommer således att visa en högre grad av cabotage-trafik än den som faktiskt förekommer. Vidare ställer sig förbundet frågan hur ”omfattningen” skall kunna beräknas då studien saknar jämförelsematerial, det vill säga siffror som visar trafik med svenskregistrerade fordon under samma period och samma geografiska område.
Slutligen ifrågasätter Transportindustriförbundet om det går att mäta – och kvantifiera – några ”miljömässiga” effekter av cabotagetrafik och om forskaren menar att utlandsregistrerade fordon i högre grad än svenskregistrerade fordon negativt påverkar miljön.
Transportindustriförbundet ser anledning till att ifrågasätta tillförlitligheten i de data som presenteras samtidigt som Förbundet välkomnar en seriös mätning av omfattningen av dylik trafik, men att en sådan mätning måste kunna skilja på internationell trafik, kombitrafik och nationell cabotagetrafik samt att jämförande data från trafik med svenskregistrerade fordon måste finnas med i studien.