Här finns de största logistiknaven
Den globala fastighetsrådgivaren, Colliers International har rankat Antwerpen, Rotterdam och Düsseldorf som de största logistiska naven i Europa i sin senaste rapport, Logistics Cities, a European Comparison. Kiev, Istanbul och Bratislava har rankats topp tre som ideala lägen för kostnadsintensiva verksamheter.
Ur ett distributionsperspektiv dominerar städer i Belgien, Nederländerna och Tyskland i topp 10 i rapporten. Dessa städer skapar “the Blue Banana”, en osammanhängande korridor av städer som är strategiskt placerade i Europas ekonomiska hjärta.
- Vad som benämns som “the Blue Banana” är de mest tätbefolkade och rikaste delarna av regionen vilket gör dem till ett logiskt val för företag som vill nå så många kunder som möjligt på snabbast möjliga tid, säger Erik Barnekow, ansvarig för EMEA Industrial and Logistics på Colliers International. De drar också fördel av närheten till stora Europeiska hamnstäder och flygplatser, de största konsumentmarknaderna samt en omfattande och relativt kunnig pool av arbetskraft.
Bland städerna avslöjar rapporten att Liege i Belgien och Lille i norra Frankrike erbjuder en särskilt bra kompromiss mellan maximal tillgång till marknaden och låga kostnader. Norra Italien erbjuder också god tillväxtpotential för distributionsaktiviteter med Milano och Bologna i en topp 20 placering,
särskilt givet den förväntade ökningen inom frakttrafik genom de norra Adriatiska hamnarna.
När det gäller tillverkning är kostnad en nyckelfaktor i val av läge och här dominerar städer inom centrala Östeuropa samt grannländerna i öster såsom Ukraina.
Från ett tillverkningsperspektiv har Kiev den högsta positionen följt av Istanbul, Bratislava, Katowice och Sofia. Med en genomsnittlig ersättning på 3 500 euro per år per anställd i transport- och lagersektorn står sig Kiev konkurrenskraftigt i vår rapport, mycket just tack vare arbetskostnaderna.
Istanbul står ut genom att framhäva sina relativt lägre kostnader än de flesta andra städer och bra nivå på infrastrukturen som blir allt bättre då ett flertal pågående och planerade projekt slutförs i regionen.
Rapporten markerar också Englands framgångsrika industritransformation, i synnerhet i East Midlands som gradvis har sett sin produktionsbas skifta från gruvdrift till biltillverkning. Liksom Sunderland som var ett center för skeppsbyggnad i nordöstra England och som nu har blivit en biltillverkande kluster. Mycket tack vare Nissans investeringar.
- Den fortsatta framgången för Nissanfabriken i nordöstra delen av England har gjort att området ökat sin andel av den globala produktionen, säger Erik Barnekow. Området klättrar i värdekedjan och producerar fordon i det högre segmentet. Södra Europa är den enda regionen utan någon tydlig konkurrensfördel i vår analys, varken inom tillverkning eller distribution. Men, som man pålyser i rapporten, detta kan ändras eftersom vissa länder blir mer konkurrenskraftiga vad gäller kostnader främst på grund av de strukturella reformer som nu genomförs.