23948sdkhjf

De segrade i International Forklift Truck of the Year

På tisdagskvällen korades Crown, Jungheinrich och Still till vinnare i fyra kategorier i den första upplagan av International Forklift Truck of the Year Award 2013 - IFOY. Anders Karlsson, svensk juryrepresentant och chefredaktör för Transport & Logistik iDag/Transportnet var på plats i München i samband med prisutdelningen.
Prisutdelningen ägde rum i München på tisdagskvällen i Cemat mässhall i samband med den europeiska logistikmässan Transport Logistic, där de glada vinnarna fick ta emot metall- och glastroféer.
- I år var effektivitet och kundnytta i fokus när juryn utsåg vinnarna, säger Anita Würmser, exekutiv juryledamot i IFOY-juryn. Alla nominerade fordon ligger i framkant i respektive kategori och det var en mycket jämn röstning.
Vinnaren i kategorin motviktstruckar upp till 3,5 ton är RX 70 Hybrid från den tyska trucktillverkaren Still. Juryn framhåller att detta är den första dieseldrivna gaffeltrucken med ett energiladdsystem och med elektrisk kraftöverföring som tar ekologiska och ekonomiska parametrar till en ny nivå.
Den Hamburg-baserade trucktillverkaren Jungheinrich tog hem segern i två kategorier. Jungheinrich modell DFG/TG 540 s diesel/gas truck med hydrostatdrift och med en lastförmåga på 5 ton segrade i kategorin motviktstruckar från 3,5 ton. När det är behov av extremt hög lastförmåga, till exempel i samband med lastning och lossning av gods från lastbilsekipage, är hydrostatdriftens styrka, dynamisk acceleration och hög styrprecision egenskaper som värdesätts av användarna. Det var dessa egenskaper som bidrog till juryns val.
Jungheinrich modell ETV/ETM 214/216 kammade hem segern i kategorin lagertruckar, men det var en riktig ”målfoto”-seger. Juryn lovordar truckens höga tillförlitlighet när det gäller orderplock i kombination med hög energieffektivitet med utmärkt manövrerbarhet, goda köregenskaper och utmärkt ergonomi.
I kategorin trucklösningar för intralogistiska system, tog Crown hem segern för sitt övertygande kundcase med InfoLink flottstyrningslösning. Tack vare en ny och mycket effektiv truckflotta med hälften så många truckar som tidigare i kombination med InfoLink flottstyrningssystem, lyckades materialhanteringsleverantören reducera underhålls- och reparationskostnaderna för den brittiska kunden/grossisten Spicers med upp till 90 procent i slutet av 2012 – en bedrift som även imponerade på den internationella IFOY-juryn med ledamöter från Sverige och ytterligare sju europeiska länder.
I kategorin motviktstruckar upp till 3,5 ton deltog Jungheinrichs modell EFG 425 och Stills modell RX 70 Hybrid.
I kategorin motviktstruckar över 3,5 ton deltog Clarks eldrivna motviktstruck av modellen GEX 40-50 samt Jungheinrichs diesel- eller gasdrivna motviktstruck DFG/TFG.
I kategorin lagertruckar deltog TERGO UMS från Atlet, CTX 70 eldriven trehjuling från Clark Europe, TSP 7000 truck från Crown, ETV/ETM 2016 truck från Jungheinrich och dragtruckkonceptet från Still.

Medlemmar och tillika grundare av IFOY-juryn är:
Anita Würmser (exekutiv juryledamot), logistikjournalist och vd i Wuermser Communications, Tyskland.
Martin Althoff, chefredaktör för Logistiek Totaal, Nederländerna.
Theo Egberts, IFOY-testare och ägare av Buro Andersom and Andersom Testing, Nederländerna (utan rösträtt).
Björn Heimke, chefredaktör för Deutsche Verkehrs Zeitung (DVZ) och LOG.kompass, Tyskland.
Anders Karlsson, chefredaktör för Transport & Logistik iDag, Sverige.
Bernd Malenschein, chefredaktör för MM Logistik, Tyskland.
Marilena Matei, chefredaktör för Tranzit och Tranzit Logistica, Rumänien.
Isabel Rodrigo, chefredaktör för Logistica Profesional, Spanien.
Hans-Joachim Schlobach, publisher och chefredaktör för Business + Logistic, Österrike.
Sascha Schmel, vd i VDMA Materials Handling and Logistics Systems Sector Association (utan rösträtt).
Dr. Petra Seebauer, chefredaktör för Logistik Heute, Tyskland.
Sebastian Sliwienski, chefredaktör för Warehouse Monitor, Polen.
Heres Stad, chefredaktör för Logistiek, Nederländerna.
Volker Unruh, chefredaktör för Logistik für Unternehmen, Tyskland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093