- Studien om cabotage visar, sannolikt korrekt, att ett stort antal utländska lastbilar trafikerar svenska vägar under perioder på flera veckor och regelbundet utför transporter här i landet, säger Tommy Pilarp, branschchef/förbundsjurist i Transportindustriförbundet. Men en stor brist i studien är att det inte går att visa att detta rör sig om så kallad olaglig cabotagetrafik. En utländsk chaufför får efter att ha kört en internationell transport hela vägen från dess ursprungsort till den slutliga destinationen i Sverige under 7 dagar utföra maximalt 3 inrikestransporter (cabotage). Det är dock även helt lagligt för en utländsk chaufför att utföra den första eller sista delsträckan av en kombinerad transport eller annan internationell transport inom Sverige och en sådan deltransport räknas inte som inrikes eller cabotagetransport utan som en internationell transport, även om den utförs inom Sverige. Tommy Pilarp framhåller att sådana transporter således är helt lagliga och kan utföras under en längre sammanhängande tidsperiod.
- Då studien inte skiljer mellan utländska fordon som utför rena inrikestransporter (cabotage) och utländska fordon som här i landet utför en anslutande del av en kombinerad transport eller annan internationell transport, så kan de slutsatser som studien försöker påvisa inte styrkas, säger Tommy Pilarp. Frågan om olaglig cabotagetrafik är viktig, just därför är det problematiskt att studien inte är fullständig i denna del.