23948sdkhjf

Posten testar metandiesellastbilar

Inom kort kommer två metandiesellastbilar börja rulla åt Posten. Genom att använda flytande metangas i dieselmotorer skapas nya förutsättningar som gör det möjligt att köra gasdrivna lastbilar vid tyngre och längre transporter.
De nya lastbilarna är dyrare i inköp men ett bättre miljöval.
Sverige, Holland och Storbritannien är först ut med att köpa lastbilar av modellen Volvo FM MethaneDiesel. Investeringen är möjlig främst på grund av att infrastrukturen för flytande gas är mest utbyggd i dessa länder.
Metangas i flytande form är inte lika utrymmeskrävande som komprimerad gas, vilket gör att varje lastbil kan få med sig mer bränsle och därmed längre körsträcka per tank.
I Sverige finns det dock ett begränsat antal tankställen med flytande gas därför är det extra viktigt att kunna köra längre på en tank. Om gasen tar slut och det inte finns möjlighet att tanka gas, kan lastbilen köras på diesel och det är därför ingen risk att bli stående. Det går däremot inte att köra med gas i en vanlig dieselmotor - något måste tända gasen. Lösningen är att gasen trycks in i motorn tillsammans med förbränningsluften. Då räcker det sen med att en mindre mängd diesel sprutas in för att starta förbränningen i rätt ögonblick.
– Miljöaspekten är viktig för oss på Posten och vi tittar hela tiden på nya sätt att minska koldioxidutsläppen, säger Henrik Boding, miljöansvarig för Postens logistikverksamhet i Sverige. Sedan tidigare kör vi elhybridfordon och fordon som körs med BioDME, ett bränsle som utvinns ur en biprodukt från tillverkning av pappersmassa. I och med köpet av metandieselbilar ska vi nu gå från test till att använda serietillverkade fordon. Förhoppningsvis tycker vi att tekniken är så bra att vi vill köpa in fler.
Posten har köpt en trailerdragare och en påbyggd fjärrbil med 18 pallplatser. Motoreffekten på båda är 460 hästkrafter. Fordonen kommer nu testas i verksamheten och placeras i region Väst. Lastbilarna kommer ingå i det ordinarie transportarbetet samt i Trafikverkets projekt GreCor - Green Corridor in the North Sea Region.
– Metandiesellastbilarna passar extra bra vid långväga transporter, eftersom gasandelen då blir större jämfört med dieselförbrukningen, säger Henrik Boding. Vid lättare last och i stadstrafik blir dieselandelen högre och miljövinsten blir mindre. Eftersom varje lastbil kostar betydligt mer i inköp än lastbilar med traditionella dieselmotorer, finansierar externa bidrag hälften av merkostnaden. Resten kommer från PostNords Klimatfond.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048