DHL förnyar lösning för reservdelslogistik
DHL har tillsammans med Renault tagit fram en ny lösning med eldrivna fordon och ett nätverk av lokala distributionscenter som säkerställer koldioxideffektiva leveranser samt förbättrade leveranstider av reservdelar.
- Utmaningen att möjliggöra hållbar mobilitet måste angripas genom ett globalt nätverk av pålitliga samarbetspartners, säger Uwe Hochgeschurtz, SVP, Renault Corporate Sales Division. Genom att intensifiera vår relation med DHL, siktar vi på att kombinera båda våra företags expertis och innovationsförmåga.
Till skillnad från det vanliga sättet att leverera reservdelar till verkstäder och bilhandlare utifrån förväntade behov, använder DHL just-in-time leveranser, vilket minskar tillverkarnas och bilhandlarnas lager. Det fungerar som i en modern produktionsanläggning, material som krävs för underhåll och reparation beställs endast när de behövs och närheten till logistikanläggningar säkerställer snabba leveranser, ofta inte mer än 2,5 timmar efter att bilhandlaren placerat sin beställning. Lösningen finns redan i olika europeiska städer i Storbritannien, Portugal, Spanien, Schweiz, Belgien, Tyskland, Danmark, Sverige och Norge samt i Kina, Los Angeles och Miami. Den är baserad på DHL:s omfattande logistiknätverk och är ett samarbete mellan de olika affärsenheterna: DHL Supply Chain hanterar lagring, avfallshantering och orderhantering, medan DHL Express tar hand om transporten.
- Kundernas behov är högsta prioritet för fordonstillverkare och vikten av kvalitet och hastighet efter försäljningen växer ständigt. Detta har också en inverkan på logistiken, säger Manoella Wilbaut, Global Commercial Developments Director Automotive Sector, DHL Customer Solutions & Innovation. DHL har funnit en hållbar lösning som sänker kostnaderna, minskar CO2-utsläppen och förbättrar kvaliteten samt ger en snabb leverans. Detta gynnar alla berörda parter, från tillverkare till bilhandlare och kunder, samtidigt som det minskar klimatpåverkan av DHL och våra kunder.