Miljöpåverkan och sociala faktorer i Stenas hållbarhetsredovisning
Stena AB publicerar för första gången en hållbarhetsredovisning där miljöpåverkan och sociala faktorer redovisas.
I redovisningen läggs framförallt fokus på säkerheten. Hållbarhetsredovisningen visar bland annat att Stena är bland de företag som har den lägsta olycksstatistiken i branschen.
– Vi har under en tid arbetat med att förbättra säkerheten och sedan 1997 har vi minskat olycksfrekvensen med 95 procent ombord på våra fartyg, säger Dan Sten Olsson.
Under 2012 var det så kallade LTIF-värdet, som mäter säkerheten ombord, 0,34 vilket är mycket lågt. Snittet i branschen är tre gånger så högt och även i en jämförelse med den engelska landindustrin, som har ett värde på 1,56, är Stenas verksamhet mycket säker.
– Det bästa sättet att visa respekt för både människor och omgivning är att ha en säker verksamhet. Hos oss är olyckor och oljespill ”förbjudna”, säger Dan Sten Olsson.
Ett av de områden som Hållbarhetsredovisningen omfattar är Stenas miljöpåverkan. I redovisningen ges flera exempel på hur bolagen i Stena-koncernen arbetar för att minska belastningen på miljön. Ett exempel är Stena Line som idag har fem fartyg i Göteborgs hamn kopplade till landansluten el när fartygen ligger vid kaj. Det innebar att CO2-utsläppen minskade med över 8 000 ton och SOX-utsläppen minskade med 2,5 ton under 2012. Ett annat exempel är det av Stena utvecklade unika så kallade MAX-konceptet som gör att fartyget kan ta upp till 30% mer last – men ändå ha samma bränsleförbrukning. Men redovisningen visar också att de totala utsläppen för Stena-koncernen ökat de senaste åren. Anledningen är att den totala fartygsflotta har växt och att den seglar längre distanser.
– Vi kompenserar detta genom att konsekvent arbeta med energibesparingsprogram samt egen forskning och utveckling för att bli ännu mer bränsleeffektiva, säger Dan Sten Olsson.