23948sdkhjf

Ska fördubbla godskapaciteten i Luleå

Sjöfartsverket, Trafikverket och Luleå hamn har nu beviljats finansiering från EU-kommissionens transeuropeiska transportnätverk för en förstudie av Luleå Hamn. Syftet är att fördubbla godskapaciteten, till 20 miljoner ton. En ökning som skulle göra hamnen till en av Sveriges tre största.
Sjöfartsverket samarbetar med Luleå hamn och Trafikverket för att öka och förbättra kapaciteten i Luleå hamn. Målet är en fördubbling av godskapaciteten till 20 miljoner ton år 2020, men för att det ska kunna bli möjligt så måste farleden in till hamnen fördjupas genom muddring.

– Det här är ett viktigt projekt för Luleå hamn, industrin och sjöfarten i stort, därför känns det bra att vi säkrat finansieringen för att komma igång, säger Marielle Svan, chef för infrastrukturenheten på Sjöfartsverket.

Totalt har projektet tilldelats cirka 3,7 miljoner euro i stöd eller motsvarande 50 procent av de totala stödberättigade projektkostnaderna på cirka 7,6 miljoner euro. Förstudien omfattar alla nödvändiga undersökningar såsom tekniska, miljömässiga, risk-och kostnads-nyttoanalys samt byggtillstånd.

– En expansion betyder väldigt mycket för Luleå som stad men är ännu viktigare sett ur ett regionalt eller nationellt perspektiv. Det är helt avgörande för nyetableringar i malmfälten, säger Roger Danell, hamnchef för Luleå hamn.

Förstudien ska ligga till grund för en muddring som ska göra det möjligt att ta in fartyg med en djupgående på 15 meter. Det handlar om stora muddervolymer och mycket pengar, cirka 1,6 miljarder. Orsaken till hamnens expansionsplaner är framförallt att gruvbolaget LKAB aviserat om en ökad utskeppning av järnmalm från Luleå. Idag handlar det om cirka sex miljoner ton järnmalm, men när de nya gruvorna kring Svappavaara kommit igång räknar LKAB med att skeppa ut cirka tio miljoner ton.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093