Ökad omsättning men minskat resultat för Bring/Posten Norge
Bring/Posten Norge-koncernen ökade omsättningen med 1,3 procent eller motsvarande cirka 163 miljoner svenska kronor (145 miljoner norska kronor) första halvåret 2013 jämfört med motsvarande period förra året.
Resultatminskningen beror enligt Bring/Posten Norge främst på fortsatt minskade brevvolymer i kombination med hård konkurrens på godstransport- och logistikmarknaden.
- Antalet brev har minskat med närmare 40 procent sedan år 2000, säger Dag Mejdell, koncernchef i Bring/Posten Norge. Den digitala utvecklingen gör att kundvanorna ändrar sig fort i vår bransch.
Bring/Posten Norge fortsätter att växa inom godstransporter och logistik i Norden. Koncernens verksamheter utanför Norge utgör nu 30,4 procent av den sammanlagda omsättningen, jämfört med 27,7 procent vid samma tidpunkt förra året. Ökningen beror främst på förvärv av andra bolag. Tillväxt inom näthandel bidrar till att fler paket och godsförsändelser ska transporteras och distribueras.
- Vår ambition är att bli den ledande nordiska logistikaktören, säger Dag Mejdell. I juli undertecknade vi avtalet om att förvärva 34 procent av aktierna i Danske Fragtmaend med intention om att överta hela bolaget. Kunderna är nordiska och vi har kommit långt med att bygga starka marknadspositioner både i Sverige och i Norge.