23948sdkhjf

Kraftsamling för järnvägen

30 augusti small startskottet för järnvägsbranschens gemensamma och långsiktiga projekt för att öka järnvägens förtroende och återvinna kundernas förtroende.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd var på plats när järnvägsbranschens tungviktare strålade samman på Nalen i centrala Stockholm under förmiddagen fredag 30 augusti. Nu har TTT-projektet kommit på spåret – TTT står för Tillsammans för Tåg i Tid – och målet är att punktligheten för alla tåg ska ha ökat från 90 till 95 procent år 2020.

– Varje del av resan dörr till dörr är lika viktig för upplevelsen av resan, det gäller att vi alla är överens om vilka mål vi ställer upp, att vi menar samma sak. Persontrafiken är viktig men det är också viktigt för näringslivet att få både sina varor och sina medarbetare dit de ska i rätt tid, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd .

Hela järnvägsbranschen står bakom den unika kraftsamlingen för att se till att tågen går i tid och att i fortsättningen presentera en helt ärlig förseningsstatistik där även inställda tåg räknas med. Dessutom har marginalerna skärpts för vilka tåg som räknas som försenade från 15 till 5 minuter. Bakom kraftsamlingen står Trafikverket, Jernhusen, SJ, Green Cargo, branschföreningen Tågoperatörerna, Sveriges Järnvägsentreprenörer, Svensk Kollektivtrafik och Swedtrain – till en första årlig konferens för en mera tillförlitlig järnväg och därmed nöjdare kunder.

– Arbetet med samtliga aktörer ska ske systematiskt och långsiktigt för att förbättra punktligheten. En utvärdering av arbetet och resultatet kommer att redovisas årligen på en resultatkonferens. Detta blir den första konferensen och ett avstamp för vårt gemensamma arbete, säger Gunnar Malm , generaldirektör för Trafikverket.

Samarbetet fokuserar både på nödvändiga investeringar och underhåll i banorna, men också på systematisk uppgradering av tåg, vagnar och lok, styrande kvalitetsavgifter, forskning och förnyelse samt en mer samordnad och effektiv trafikledning. Aktörerna skall arbeta med ständiga förbättringar av punktligheten i järnvägssystemet.

– Det branschgemensamma arbetet med samtliga aktörer följs upp med nyckeltal, mål och utvärderingar. Höga mål måste också brytas ner i små steg och delmål. Vi ska arbeta med stor öppenhet, även när inte allt går åt rätt håll. När förseningar ändå uppstår skall resenärerna vara nöjda med informationen och stödet. Vi kommer också att mäta resenärernas förtroende och sätta utvecklingsmål. Redovisningen av uppnådda resultat ska dessutom förbättras och bli ännu mer tillgänglig och transparent, säger Crister Fritzson vd för SJ AB samt ordförande för Tågoperatörerna.

Arbetets långsiktiga målsättning är att erbjuda svenska tågresenärer Europas punktligaste järnväg. Målet för hela branschen är att punktligheten skall öka från 90 till 95 procent för alla tåg – räknat som ankomstid plus fem minuter – till 2020.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063