23948sdkhjf

Branschförbund tycker till om transportsystemet

Näringslivets Transportråd och TransportGruppen har nu lämnat ett gemensamt remissyttrande till Näringsdepartementet över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2014–2025.
Huvudpunkter i det gemensamma remissyttrandet är:
Bra fokus på systematiskt underhåll av befintlig infrastruktur.
Fokusera på genomförandet av åtgärder.
Branschförbunden välkomnar stråkperspektivet och betoningen av samband mellan internationell utveckling och nationell infrastruktur.
Samplanera infrastrukturen - ta ett samlat grepp på utbyggnaden av transportkorridorerna Sverige – Norden – Kontinenten.
Förstärk intermodalitetsperspektivet ytterligare och lyft fram betydelsen av effektiv samverkan mellan alla transportslag.
Påskynda slutförandet av redan beslutade centrala stråkprojekt för näringslivet men som ännu inte färdigställts. Tidigarelägg åtgärder som ökar tillgänglighet, kapacitet och framkomlighet.
Fokusera mera på transportsystemens redundans för minskad sårbarhet.
Starkare investeringsfokus behövs i statens budget – fastställ lägsta investeringsnivå!
Ny princip för finansiering av sjöfartsåtgärder i den nationella planen avstyrks.
En flexibel beslutsordning behövs för mindre marknadsåtgärder riktade till näringslivets transporter.
Öka anslagen till forskning och innovation planperioden 2014–2025.
Intensifiera arbetet med rättvisande samhällsekonomiska kalkylmodeller. Bristfälliga kalkyler för gods undervärderar nyttan med tillförlitliga transporter.
Gör samlade konsekvensanalyser av beslutade och planerade avgiftshöjningar på transporter och effekterna av dessa på näringslivets konkurrenskraft.
Analysera hur EU:s svaveldirektiv från den 1/1 2015 påverkar behovet av ökad transportkapacitet på vägar och järnvägar.
Ompröva beslutet att kraftigt höja banavgifterna under planperioden.
Nya järnvägar Järna-Linköping (Ostlänken) och Mölnlycke-Bollebygd tillstyrks givet vissa förutsättningar.
Trafikverket bör ha en hög planeringsberedskap. Viktiga framtidsprojekt som Norrbotniabanan och en fast HH-förbindelse bör utredas vidare.
Beakta handelns och besöksnäringens behov av infrastruktur och glöm inte citylogistiken!
Noggrann uppföljning och kontroll behövs vid fortsatt införande av ERTMS i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.124