Nytt grepp mot tunnelbränder
Ett brandbekämpningssystem byggd på enkel och billig teknik som hittills inte använts mot bränder i tunnlar, ska provas av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i just tunnlar.
– Mängden fordon i tunnlarna medför större faror om brand uppstår, säger Haukur Ingason , professor och tunnelbrandsexpert på SP.
Bekämpningssystemet är utvecklat av Trafikverket och Brandskyddslaget i samarbete med SP. Det handlar om en enkel och relativt billig lösning där släckvatten sprutas från munstycken i ett rör som monteras längs med taket i tunnlarna.
– Vi tror starkt på tekniken just för att den är så enkel. Nu ska vi prova den praktiskt för att vara helt säkra på att den fungerar som tänkt. Den nya tekniken för brandbekämpningssystem har en nyckelfunktion för säkerheten i Trafikverkets moderna urbana vägtunnlar. Det är av stor vikt att vi nu kan verifiera funktionen i full skala, säger Ulf Lundström på Trafikverket.
Brandförsöken ska genomföras i mitten av september i Runehamartunneln som är en nedlagd vägtunnel i norska Åndalsnes, en plats där SP tidigare utfört omfattande försök. I tunneln placeras 420 träpallar som simulerar lasten i en långtradare. En sådan brinnande lastbil utvecklar en effekt på ungefär 100 miljoner Watt. Det är lika mycket som 2,5 miljoner vanliga 40-Wattslampor, vilket ger en aning om hur våldsamt mycket energi en brand kan skapa.
– Om försöken visar att tekniken fungerar som avsetts, så kommer det att påverka synen runt om i världen på hur framtida brandbekämpningssystem kan dimensioneras, säger Haukur Ingason.