23948sdkhjf

Speditörsjätte tar avstånd från exploatering av chaufförer

- Dachser kommer under inga som helst omständigheter att använda sig av åkerier och chaufförer som utför sina uppdrag på ett omänskligt och lagöverskridande sätt. Vi använder främst åkerier och chaufförer som är hemmahörande i respektive land där vi bedriver verksamhet.
Det säger Bernhard Simon, talesman för Dachsers koncernstyrelse och tillika en av huvudägarna i den familjeägda globalt verksamma transport- och logistikkoncernen i en exklusiv intervju med Transport & Logistik iDag/Transportnet
- I den gränsöverskridande trafiken använder vi främst åkerier och chaufförer från de länder som berörs av transporten.
Dachser använder sig i sin dagliga Europa-trafik – inklusive den omfattande tyska inrikestrafiken – av över sammanlagt 16 000 lastbilar, som ägs dels av Dachser, dels av åkerier runt om i Europa. Bernhard Simon och hans många medarbetare har naturligtvis inte undgått att underbetalda lastbilsförare från fattiga länder i Europa och till viss del även från andra världsdelar utnyttjas av prispressande företag kör till undermåliga förhållanden på europeiska vägar.
- Laglösheten på vägarna medför sociala problem, ökad kriminalitet, snedvriden konkurrens och kris för många seriösa europeiska åkeriföretag, säger han.
Bernhard Simon konstaterar att de underbetalda chaufförerna från fattigare länder exploateras i det här spelet.
- De är i allra högsta grad offer, säger han. En del klarar knappt att handla mat. Chaufförer blir stående länge på samma plats, när de inget jobb har och inte kan köra hem, de har ingenstans att bo. De sitter i en tuff sits, och alltihop leder till svåra sociala situationer.
Dachser tillhör utan tvekan en av de absolut största aktörerna när det gäller yrkesmässig godstrafik på europeiska vägar. Flera av de större speditionsbolagen har satt i system att i så stor utsträckning som möjligt använda låglöneförare och låglöneåkerier utan att ta hänsyn till juridiska eller sociala aspekter. Bernhard Simon deklarerar under intervjun klart och tydligt att Dachser helt och hållet tar avstånd från att använda sådana lösningar.
- Dachser kommer under inga som helst omständigheter att använda sig av åkerier och chaufförer som utför sina uppdrag på ett omänskligt och lagöverskridande sätt, säger han. Vi använder främst åkerier och chaufförer som är hemmahörande i respektive land där vi bedriver verksamhet. I den gränsöverskridande trafiken använder vi främst åkerier och chaufförer från de länder som berörs av transporten.
Förutom de sociala och humanitära aspekterna handlar det om att utföra transporter och kringtjänster med så hög kvalitet som möjligt.
- Dachser har uppfattningen att i Tyskland känner tyska åkare och chaufförer bäst till de tyska förhållandena samtidigt som de svenska åkarna och chaufförerna bäst känner till de svenska förhållandena, säger han. Det har förekommit att vi temporärt har förlorat transportuppdrag till lågprisaktörer, men där kunden efter en tid kommit tillbaka och återupptagit affärsrelationen med oss till följd av kvalitetsbrister hos lågprisaktörerna.
För att råda bot på den snedvridna konkurrensen inom europeisk åkerinäring efterlyser Bernhard Simon och Dachser harmoniserade regler inom området och att EU är rätt instans för dessa beslut.
I senaste utgåvan av Transport & Logistik iDag finns en längre intervju med Bernhard Simon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.362