Volvo FH är Truck of the Year 2014
Transport & Logistik iDag/Transportnet var på plats i Moskva på måndagskvällen när Volvo FH utsågs till Truck of the Year 2014 i samband med Comtrans 2013 – en uställning för lastbilar, skåpbilar och bussar.
I tuff konkurrens fick den svenska lastbilstillverkaren 116 röster. Det var en hård duell med DAF Trucks nya XF som blev tvåa med 105 röster.
Mercedes-Benz nya Arocs, för anläggningstrafik, slutade på tredje plats medan Scania Streamline och MAN:s Euro 6 hamnade på fjärde respektive femte plats.
I enlighet med reglerna för Truck of the Year, delas den årliga utmärkelsen ut till den lastbil som lanserats under de senaste 12 månaderna och som mest bidrar till att effektivisera vägtransporter då det gäller innovation, komfort, säkerhet, köregenskaper, bränsleekonomi och minskade emissioner samt totalkostnad för ägaren.
Volvo Lastvagnars nya FH är en hi-tech lastbil inom segmentet fjärrtrafik som sätter en ny standard inom fordonsindustrin. Den helt nya hytten har en snygg nordisk design och en inredning som präglad av mjuka konturer och mjuka färger skapar en lugn och bekväm arbetsplats för lastbilschaufförer under långa arbetspass.
Kombiinstrumentet, med digital display där de mest väsentliga uppgifterna är samlade i centrum, har visat sig vara både effektivt och extremt användarvänligt. Mer upprätta A-stolpar och innovativa backspeglar med nya mindre spegelhus ger föraren bättre sikt i området närmast hytten.
Lika imponerande är resultatet av Volvos drivlina. Juryn berömde kombinationen av nya FH:s I-Shift automatiserade växellåda som tillsammans med Volvos ”I-See”, där gps används för att läsa höjdskillnader i terrängen, minskar bränsleförbrukningen och erbjuder smidig och automatisk växling på rutter lastbilen ofta trafikerar.
Nya FH:s köregenskaper förbättras ytterligare genom utvecklad hyttstabilitet, förbättrad styrning, och möjlighet till individuell framvagnsupphängning (IFS).
Slutligen, tack vare Telematics Gateway kommunikationsenhet kan den nya FH-serien fjärrövervakas av Volvos verkstäder för att minimera underhålls- och reparationskostnader, en viktig faktor i dagens tuffa affärsklimat som kräver lägre total ägandekostnad (TCO).
- Volvo Lastvagnar har levererat en komplett ny tung lastbil som med sin innovativa hytt, högteknologiska drivlinekomponenter och avancerade lösningar för underhåll utgör ett nytt riktmärke i bilindustrin, säger Gianerico Griffini, ordförande i International Truck of the Year Jury.