23948sdkhjf

Dansk Industri kritiserar cabotage-app

Med en mobiltelefon i handen ska danska chaufförer nu jaga utländska lastbilar i Danmark. Avsikten är att registrera olagliga cabotagetransporter med utländska lastbilar. DI Transport, som är en branschavdelning inom den danska näringslivsorganisationen Dansk Industri, kritiserar nu appen för att vara helt missvisande.
- Problemet med mobilprojektet är, att det faktiskt är hundra procent lagligt att köra med en utländsk lastbil 365 dagar om året, säger Rune Noack, chefskonsulent i DI Transport till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Så inrapporteringarna via mobiltelefon är helt oanvändbara för att överhuvudtaget kunna säga något som helst om omfånget av olagliga cabotagetransporter. Det enda man får, är en inrapportering av nummerplåten på en given plats vid en given tidpunkt, men det säger ju ingenting om vad det är för gods i lastbilen, eller vart den är på väg. Därför är sammanlänkningen till olaglig cabotagetrafik fullkomligt missvisande.
Dansk polis, som de senaste två åren har fått 15 miljoner danska kronoer extra i medel för att gripa in mot olagliga lastbilstransporter, har under det andra kvartalet i år registrerat överträdelser av cabotagereglerna i 1,7 procent av de stoppade lastbilarna. Det framgår av ett aktuellt svar till det danska Folketingets (läs riksdagen) trafikutskott.
- Det är nu endast polisens uppgift att kontrollera regelöverträdelser, säger Rune Noack. Därfer tycker jag gott at man kan överväga det sympatiska i att jaga de utländska lastbilarna, som är här uppe i lagliga ärenden, med en mobiltelefon, säger Rune Noack. Vi har ju också danska åkare, som bland annat utför olagliga cabotagetransporter i både Sverige, Norge och Tyskland, och vi har danska transportföretag, som helt lagligt använder sig av utländska underleverantörer. De ska nu misstänkliggöras på ett missvisande och felaktigt sätt.
I Sverige önskar Transportindustriförbundet med anledning av måndagens notis i Svenska Dagbladet korrigera uppgiften att ett stort antal utländska förare bedriver yrkesmässigtrafik i Sverige i strid med EU:s gällande regleverk.
- En utländsk åkare/chaufför kan helt lagligt vistas i Sverige under en längre tid och här i landet bedriva kontinuerlig yrkesmässig trafik vilken så länge det enbart rör sig om internationella transporter och/eller ”kombitransporter” sker helt i enlighet och inte i strid med EU:s gällande regelverk, säger Tommy Pilarp, branschchef i Transpotindustriförbundet till Transport & Logistik iDag/Transportnet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078