23948sdkhjf

Första rattfulla lastbilsföraren fast i Stena Lines alkobom

På måndagen, den 23 september stoppades den första lastbilen av alkobommen i Stena Lines tysklandsterminal i Göteborg. Chauffören var synbart påverkad och misstänks nu för grovt rattfylleri, alltså över 1,0 promille alkohol i blodet.
– Det är en rattfyllerist mindre i trafiken som hade kunnat döda eller skada någon och sedan fått leva med den skuldbördan, säger Arne Winerdal, vd i MHF.
Nu har över 1 000 blåsprov gjorts och hittills ser försöket ut att vara en succé.
– Det har funkat jättebra så här långt, säger MHF:s projektledare Tomas Jonsson. Den automatiska nykterhetskontrollen har inte orsakat några förseningar i hur fort trafiken tar sig från båten och ut ur hamnen. Att vi bara stoppat en rattfull är en framgång som visar att chaufförerna tänker sig för och inte dricker alkohol på båten nu när bommen finns.
Den preventiva effekten har personalen på rederiet märkt av.
– Så fort vår kontrollstation sattes upp blev det ett annat sätt att hantera alkohol på båtarna, säger Tomas Jonsson. När man åker till Tyskland gör man som tidigare, men på väg mot Göteborg dricker chaufförerna mest mineralvatten och läsk.
Det är MHF som tagit initiativ till försöksprojektet med alkobom i Göteborg. I samarbete med Polisen, Tullverket, Kustbevakningen, Stena Line och Servotek undersöker man om tekniken är mogen för utökad användning.
– För oss som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri är det självklart att alla bilister vid färjelägen ska få blåsa, säger Arne Winerdal. Nu ska den här tekniken in i varje hamn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093