23948sdkhjf

Järnvägsbranschen samlas i Jönköping

Nordic Rail är den mest betydelsefulla järnvägsmässan i Norden. För den som vill nå den nordiska branschen är detta helt rätt. Mässan är utan tvekan den självklara mötesplatsen för alla som arbetar med järnvägsfrågor.
På Elmia skapar du grunden för dina framtida affärer inom den nordiska järnvägsbranschen. Mässan besöks av rätt folk - banhållare, fordonstillverkare och trafikutövare. De som arbetar med underhåll och service finns här liksom komponenttillverkare, konsulter och speditörer för att nämna några.
Elmia Nordic Rail har arrangerats sedan 1995 och arrangeras vartannat år. Sedan 2007 har Elmia Future Transport arrangerats samtidigt. Mässorna har i stort sett samma upplägg och båda har fokus på framtidens transporter och intermodala lösningar.
Järnvägsfrågor är ofta komplexa och kräver samverkan mellan politiker, näringsliv och branschexpertis. Elmia Nordic Rail lockar samtliga grupper, vilket har gjort mässan till branschens viktigaste mötesplats.
Snabba och bra kommunikationer är mycket viktigt för välfärden. Fungerande kommunikationer skapar en uppåtgående spiral och där blir järnvägens roll allt mer betydelsefull. Detta är anledningen till att Elmia Nordic Rail skapades. Det är viktigt med en mötesplats där alla i branschen kan träffas för att ta del av nyheter, diskutera aktuella frågor och sätta järnvägen i ett större sammanhang. Järnvägen är en del i ett sammanhängande transportsystem där alla delar är viktiga för att skapa väl fungerande person- och godstransporter.

Vinnarna koras i Future Transport Award

Onsdagen den 9 oktober, klockan 16.45 – 17.30 presenteras finalisterna i Future Transport Award 2013. Finalisterna finns på plats och berättar om effektiva, miljöriktiga och ekonomiskt fördelaktiga trafikslagsövergripande transportlösningar för personresor och godstransporter.
Presentationerna sker i samband med den stora mässan Elmia Nordic Rail/Future Transport på Elmia i Jönköping. Prisutdelningen sker under pompa och ståt i samband med mässans stora branschfest.
Future Transport Award delas ut i två kategorier: Public Transport och Intermodal Goods och arrangeras gemensamt av branschtidningarna RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag. Det handlar inte bara om att leverera ett resultat på sista raden, utan mer om långsiktighet och en inneboende innovationskraft – och vilja!
Future Transport Award är resultatet av undertecknads och Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transports projektledare Jörgen Nyströms vilja att visa på branschens kraft och vilja att förbättra sig.
Idéer som blir till verklighet och beprövade lösningar som med enkla medel kan möta framtidens behov.
Juryn bedömer de nominerade med hänsyn tagen till miljöanpassning, ekonomisk hållbarhet och kvalitet.
Strävan från beslutsfattares och branschens håll att öka antalet kollektiva resor uppnås inte genom en enskild idé eller ett speciellt trafikslag. En helhetssyn gällande tillgänglighet, flexibilitet och varje trafikslags unika möjligheter måste få råda” Detta kombinerat med hänsyn tagen till lönsamhet, kvalitet och miljö är basen i kriterierna för kategorin Public Transport i Future Transport Award.
I en bransch som – minst sagt – ligger under prispress, är det än mer viktigt att hitta ätt transportslag för rätt produkt. Transportföretag och varuägare tvingas mer och mer inse att ”Rätt” inte alltid är ETT. Intermodala transporter är också en viktig del av lösningen gällande transportindustrins miljöpåverkan. Företag eller organisationer som aktivt arbetar med att införa ett intermodalt tankesätt i sina transporter har nominerats till kategorin Intermodal Goods i Future Transport Awards.

Heta nyckelseminarier

Transport- och infrastrukturministrarna samt högre befattningshavare från transportministerier, ban- och trafikverk i Sverige, Norge och Danmark kommer till Jönköping den 8 oktober och medverkar som talare vid nyckelseminariet ”Framtidens infrastruktur i Norden” på Elmia Nordic Rail/Elmia Future Transport. Anders Karlsson, chefredaktör för RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag är konferensens moderator.
Nyckelseminarium 1 på Elmia Nordic Rail/Elmia Future Transport äger rum tisdagen den 8 oktober klockan 13.00 – 14.30.
Nyckelseminariet tar fasta på att de nordiska länderna satsar hårt på att förbättra sina transportsystem och därmed stärka sin konkurrenskraft och förutsättningar för tillväxt. I Danmark har regering och opposition enats om stora framtida infrastrukturprojekt. I Norge och Sverige har regeringarna i sina förslag till transportplaner kraftigt ökat sina investeringar jämfört med tidigare.
Samtidigt finns många frågor för framtiden. Hur samordnar vi satsningarna så att framkomligheten inte hindras av nationsgränser? Hur kan Norden öppnas upp mot kontinenten? Räcker investeringarna på ökat underhåll för att möta morgondagens behov av fungerande transporter för resenärer och gods?
Ännu finns inga beslut tagna om höghastighetståg vare sig i Danmark, Norge eller Sverige – kommer vi någonsin att få se det.
Konferensen delas upp i tre block. I det första blocket, där ny nationell plan i Sverige diskuteras, medverkar som talare Catharina Elmsäter-Svärd, infrastrukturminister i Sverige, Torbjörn Sunesson, chef för samhälle i Trafikverket och Per Bondemark, vice vd SSAB EMEA och ordförande i Näringslivets Transportråd. I det andra blocket, där ny samferdselplan i Norge diskuteras, medverkar representant för Samferdselsdepartementet, Elisabeth Enger, jernbanedirektör, Jernbaneverket och Erling Saether, vd i Naeringslivets Hovedorganisation (NHO) Logistikk og Transport. I det tredje blocket, där framtidens järnväg (jernbane) i Danmark diskuteras, medverkar som talare högre befattningshavare från Transportministeriet, Michael Svane, branschdirektör i Dansk Industri Transport och Jesper Hansen, vd i Banedanmark.
Nyckelseminarium 2 på Elmia Nordic Rail/Elmia Future Transport – med titeln Marknadsöppning så in i Norden – och EU – äger rum onsdagen den 9 oktober klockan 13.00 – 14.30. Även denna konferens modereras av chefredaktör Anders Karlsson.
Nyckelseminariet tar fasta på att järnvägstrafiken i Sverige är helt öppen för konkurrens. Övriga nordiska länder har inte gått lika långt i sin avreglering, särskilt inte när det gäller persontrafiken. Nu står både Danmark och Finland inför en högre grad av marknadsöppning av spårtrafiken. Enligt EU-kommissionens förslag till EU:s fjärde järnvägspaket ska nämligen alla nationella persontrafikmarknader vara konkurrensutsatta innan 2020.
Kommissionen vill också ha en fullständig separering mellan infrastrukturhållare och operatörer som huvudprincip. Det finns starka strömningar i motsatt riktning. Bland annat har Frankrike planer på att integrera infrastrukturhållaren och den statliga tågoperatören SNCF.
Hur ser framtiden för järnvägsmarknaden ut? Hur gör man ett system med många operatörer så smidigt som möjligt, till exempel när det gäller godkännande av fordon?
Talare på detta nyckelseminarium är Keir Fitch, DG Move, Cabinet of Vice President Siim Kallas, Euroean Commissioner for Transport, Gunnar Alexandersson, ekonomie doktor och särskild utredare, Utredningen om järnvägens organsiation samt Staffan Hultén, docent, Handelshögskolan i Stockholm.
Nyckelseminarium 3 – med den välkände branschprofilen Ingemar Lundin (seniorkonsult) som moderator – äger rum torsdagen den 10 oktober klockan 13.00 – 14.30. Seminariet – med rubriken Från tågkaos till tågordning och en robust järnväg – tar fasta på att det får stora konsekvenser när tågen inte kommer i tid. Vid sådana tillfällen kan människor inte pussla ihop sin vardag och företagens leveranskedjor bryts och varorna når inte fram till kunderna just in time.
Mediebilden av det svenska tågsystemet presenteras ofta som ett ständigt pågående tågkaos. Samtidigt visar Trafikverkets statistik att punktligheten blir allt bättre och 97 procent av alla persontåg, och 83 procent av alla godståg, hade en maximal försening på 15 minuter under fjolåret.
Hur illa ställt är det egentligen med den svenska järnvägen? Är det så dåligt som rubrikerna säger? Och framför allt – när kommer järnvägen att uppfattas som lika tillförlitlig som vägtransporterna?
Talare på denna konferens är Fredrik Lindberg, statistiker, Trafikanalys, Alex Landex, lektor, Danmarks Tekniske Universitet, DTU Transport, Mats Erkén, vd i ScandFibre Logistics AB, Mats Nyblom, vd i Hector Rail och Jonas Skovgaard, chef SJ Trafikledning, SJ AB.
Konferensen avslutas med en paneldebatt/diskussion med föreläsarna och representant för Trafikverket.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062