Snabbare tåg i Norden
Nationella transportplanen har dragit på sig över 400 remissvar. Alla vill ha mer, konstaterade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på järnvägsmässan Nordic Rail i Jönköping.
Hur framtidens infrastruktur ska se ut i Norden var första dagens nyckelseminarium på Elmia Future Transport och Elmia Nordic Rail i Jönköping 8 oktober. Rydbergssalen var fullsatt när tungviktare från hela Norden redogjorde för framtiden under ledning av moderatorn Anders Karlsson , chefredaktör för RES- och TRAFIKFORUM samt Transport Logistik iDag.
– Vi satsar 522 miljarder kronor och 1 oktober gick remisstiden ut. 400 rejäla remissvar hade då kommit in och alla ville plussa på vår summa, ingen ville dra ifrån, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd . Hon fortsatte:
– Jag tror att det slutar med att det blir plus 1 miljard när vi är klara, naturligtvis kommer ingen att bli riktigt nöjd.
Catharina Elmsäter-Svärd berörde de höghastighetstågsprojekt som är på tapeten i Sverige – två sträckor som ska ansluta till flygplatserna Landvetter och Skavsta i Väst- respektive Östsverige.
– Jag har fokus på arbetspendlingen som måste fungera, samtidigt gäller det att hålla ihop godsstråken och att vårda den infrastruktur vi har, sa Catharina Elmsäter-Svärd.
Anders Karlsson frågade vilken insats infrastrukturministern var mest nöjd med under sin tid på posten.
– Citybanan genom Stockholm, den flaskhals som är där gäller det att få bort och det får vi när Citybanan är klar. När det gäller gods så är jag glad över Stockholm-Palermo-pendeln, svarade Catharina Elmsäter-Svärd.
Övriga deltagare i nyckelseminariet var Torbjörn Suneson, chef för samhälle, Trafikverket; Per Bondemark, vice vd SSAB EMEA och ordförande i Näringslivets Transportråd; Svein Horrisland, kommunikasjonsdirektør Jernbaneverket i Norge; Erling Sæther, administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) Logistikk og Transport Fremtidens Jernbane i Danmark; Jesper Hansen, administrerende direktør, Banedanmark samt Michael Svane, branchedirektør, Dansk Industri Transport.
Det framkom att såväl Norge som Danmark vill ha snabbare tåg och bättre tågförbindelser mellan länderna och vidare ner mot övriga Europa.