23948sdkhjf

USA:s sjöfartsmyndigheter kritiserar P3-alliansen

USA:s centrala sjöfartsmyndighet The Federal Maritime Commission gör nu ett utspel där de deklarerar att den nyligen bildade P3-alliansen mellan Maersk Line, MSC och CMA CGM kan vara ett hot mot den fria konkurrensen inom transocean containertrafik. Myndigheten kräver ett möte med USA, EU och Kina för att diskutera P3-alliansen.
The Fedaral Maritime Commission framhåller att P3-alliansen har tagit för stora kliv utan att ha inväntat berörda myndigheters godkännande.
The Federal Maritime Commission kräver nu ett toppmöte med USA, EU och Kina för att diskutera P3-alliansen och dess konsekvenser för konkurrensen.
Den amerikanska sjöfarsmyndigheten The Federal Maritime Commission har ansvaret för att bedöma och i till slut godkänna eller inte godkänna alliansen. Myndigheten pekar bland annat på att de 255 fartyg som ska ingå i alliansen, är ett för litet antal för att det ska kunna upprätthållas en marknad med fungerande konkurrens.
- Ett av mina bekymmer är att den sammanlagda öst-väst-flottan enligt medier ska skäras ned från 346 till 255 fartyg, säger William P. Doyle, en av kommissionens medlemmar.
Transport & Logistik iDag/Transportnet rapporterade i juni i år om att världens tre största containerrederier – Maersk Line, MSC och CMA-CGM – gårsamman i en oväntad allians som ska leda till besparingar och effektivare trafikrutter efter de senaste månadernas vikande lönsamhet i branschen.
Samtliga tre rederier bedriver omfattande trafik mellan Sverige/Skandinavien och ”övriga världen”.
Det är danska Maersk Line – A.P. Möller – Maersks containerrederi, som går samman med schweiziska MSC och franska CMA-CGM i ett samarbete som får namnet P3-nätverket.
De tre rederierna ska nu tillsammans operera en flotta på 255 containerfartyg med en sammanlagd kapacitet på 2,6 miljoner TEU på de tre stora öst-västliga linjerna Asien – Europa, Asien – Nordamerika och Nordamerika – Europa. Maersk Line svarar för cirka 42 procent av kapaciteten, vilket motsvarar 1,1 miljoner TEU.
Skäl till bildandet av alliansen är vikande volymtillväxt och överkapacitet under de senaste åren, vilket har lett till ett behov för förbättrad drift och effektivitet i branschen.
De tre containerrederierna räknar med att P3 Network ska leda till en förbättrad service till kunderna i form av ökad täckning i hamnar, fler veckovisa avgångar och ökad nätverksstabilitet.
Samarbetet förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. Rederierna hoppas av det skälet att kunna göra det slutliga undertecknandet på kontrakten i slutet av 2013 och inleda de nya linjetrafikerna under andra kvartalet 2014.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.376