Åkerierna står för flest ärenden i tillsynen av yrkestrafiken
Hittills i år har Transportstyrelsen gjort 72 företagskontroller, 68 av dem rör godsföretag medan 4 rör buss. Fördelningen är naturlig eftersom godstrafiken är mer omfattande än busstrafiken.
De flesta överträdelserna, omkring 50 procent, är relaterade till arbetsgivarens direkta ansvar. Det kan röra sig om diagramblad som inte har bevarats, körning utan färdskrivarkort, sen kopiering av digitalt underlag eller att det digitala underlaget inte är bevarat.
De överträdelser som är relaterade till förarnas körningar är i hög grad överträdelser mot kör- och vilotiderna.
Överträdelser som rör handhavandefel kan vara inkorrekt angivet start- och slutland, inkorrekta diagramblad eller att man har använt smutsiga diagramblad.
Transportstyrelsen har ansvarat för kontrollen av kör- och vilotider sedan 2011 och har sedan dess byggt upp en praxis för tillämpning och tolkning.
– Min uppfattning är att vår praxis innebär en rimligt väl avvägd sanktion och att vi faktiskt tillämpar regelverket med förnuft, säger Petra Wermström, chef för enheten för trafikföretag på Transportstyrelsens väg- och järnvägsavdelning. Det är naturligtvis tänkbart att vi får anledning att justera vår praxis ytterligare framöver, i den ena eller andra riktningen. Samtidigt vilar nu ett ansvar på branschen att medverka till att komma till rätta med de omfattande allvarliga överträdelser av regelverket som vi regelmässigt konstaterar i vår tillsyn.
Kör- och vilotidsreglerna gäller i hela EU och i EES-länderna och har som syfte att säkerställa en sund konkurrens, ge förarna god social situation och bidra till ökad trafiksäkerhet.