”Sjöfarten har en outnyttjad kapacitet”
Sjöfarten har en outnyttjad kapacitet för att direkt kunna avlasta och komplettera övriga trafikslag med stora tillkommande volymer gods och passagerare.
- Det är alarmerande att trots fartygs höga energieffektivitet och låga infrastrukturkostnader, utnyttjas inte sjöfarten, säger Christer Schoug, vd i Sveriges Redareförening. De samlade sjöfartsavgifterna måste därför regleras så att varje trafikslag betalar för sina verkliga kostnader på exempelvis miljö, trängsel och infrastruktur. Vi är väl medvetna om att sjöfarten står inför utmaningar på miljöområdet. Samtidigt spelar sjöfarten en betydande roll för att lösa en ökande energi- och klimatsmart efterfrågan på transporter.
Sveriges Redareförening föreslår därför i sitt remissvar att de forskningsmedel till sjöfarten som Trafikverket, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Luftfartsverket gemensamt identifierat säkerställs.
- Ingen rederinäring i världen arbetar troligen så hårt och enat i att försöka hitta alternativa bränslen och öka sin energieffektivitet som den svenska, kommenterar Christer Schoug. Arbetet att hitta lösningar på en hållbar och kostnadseffektiv sjöfart är avgörande för Sverige som är ett sjöfartsberoende land. Över 90 procent av in- och utrikeshandeln transporteras via sjöfarten.
- Inom kort kommer en ny typ av sjöfart i Sverige, sjöfart på inre vattenvägar, säger Christer Schoug. Det är en sjöfart som utvecklats i övriga Europa i syfte av avlasta väg- och järnvägsnätet. Hur framgångsrik denna sjöfart blir i Sverige, beror på om svenska särregler kan undvikas, i vilka vatten inre vattenvägsfartyg får vara verksamma och hur avgiftssystemet utformas.